ZAGREB Je li se Vlada pristajući biti jamac za zajam EBRD-a od 250 milijuna eura Hrvatskim autocestama obvezala na privatizaciju HAC–ONC-a ili neki drugi oblik privatizacije u HAC-u i hoće li se na isto obvezati i Sabor kad prihvati zakon kojim se potvrđuje to jamstvo? Vladajući kažu da nije tako, dok oporba pita čemu onda u ugovoru o jamstvu tri milijuna eura predviđenih za savjetnika za privatizaciju. U tom ugovoru stoji da je druga tranša zajma od 50 milijuna eura namijenjena programu restrukturiranja radne snage, financiranju kapitalnih izdataka u vezi s Programom operativnog restrukturiranja HAC-ONC-a te za financiranje savjetnika za privatizaciju koji savjetuje jamca, odnosno državu.

 
Odgovor naknadno

Te su odredbe jučer izazvale i zanimljivu situaciju na Odboru za pomorstvo, promet i infrastrukturu nakon čega nije bilo potpuno jasno ide li se ipak u privatizaciju HAC-a ili HAC– ONC-a. Odbor je većinom glasova zastupnika vladajuće većine prihvatio Ugovor o jamstvu, iako pomoćnik ministra prometa Alen Gospočić nije uspio objasniti što zapravo znači dio ugovora po kojemu su tri milijuna eura namijenjena »savjetniku za privatizaciju«. U ugovoru stoji i to da je uvjet za povlačenje tranše B, odnosno 50 milijuna eura, izbor savjetnika i donesen relevantni zakonodavni i regulatorni akt koji omogućuje privatizaciju imovine ili entiteta HAC-a.

– Možete li objasniti na što se odnosi ovo »privatizacija«, na privatizaciju HAC-a ili HAC-ONC-a – pitao je na sjednici odbora Gospočića SDP-ov Siniša Hajdaš Dončić, koji je nekada vodio resorno ministarstvo. Pomoćnik ministra na to pitanje nije znao odgovoriti. Ipak, Gospočić je tvrdio da nema privatizacije te kako ona može ići samo u smislu novog operatora za održavanje u HAC-ONC-u. Kad su zastupnici inzistirali da odgovori na pitanje znači li to da se privatizacija koja se spominje u ugovoru odnosi na HAC-ONC, obećao je da će odgovor dostaviti naknadno.

Novinari su nakon sjednice Odbora pokušali od pomoćnika ministra doznati što onda znači stavka za savjetnika za privatizaciju, ali njemu nije pomogao ni telefonski poziv u Ministarstvo kroz koji je pokušao razjasniti zbrku. Kako nije uspio dobiti odgovore koje bi mogao ponuditi novinarima, nezadovoljan je uz grube riječi prekinuo razgovor i napustio Sabor.


Restrukturiranje

Objašnjenje smo dobili od ministra prometa Olega Butkovića koji nam je kazao da ugovor o jamstvu i ugovor o zajmu ne znače da je donesena ili da se mora donijeti određena odluka o privatizaciji.

– Na ugovoru je počela raditi prošla Vlada koja je planirala u javnoj ponudi prodati dionice HAC – ONC-a i mi dio koji se tiče savjetnika u razgovorima s EBRD-om nismo mijenjali, ali to nas ne obvezuje na privatizaciju, a još manje znači da je unaprijed donesena odluka o privatizaciji. O tome na Vladi nije bilo ni riječi. Najvažnije je da restrukturiramo taj sustav i sada se radi studija restrukturiranja. Nakon toga znat ćemo što i kako dalje, prije toga sigurno nećemo donositi nikakve odluke, kazao nam je Butković. Na primjedbu da je uvjet za povlačenje tranše B odabir savjetnika, Butković ističe da to ne znači i da Vlada mora poslušati savjetnika i po nečijem naputku provesti privatizaciju.

– Više će se znati kad bude gotova studija restrukturiranja. Uz to mi trenutačno pregovaramo sa Svjetskom bankom o refinanciranju oko 1,8 milijardi eura duga u cestarskom sektoru. Blizu smo toga da kredite s visokim kamatama, a neki su i uz devet i deset posto, refinanciramo kreditima uz znatno niže kamate i dulju ročnost otplate. Tek kad budemo imali plan restrukturiranja i kad refinanciramo kredite možemo govoriti o ulasku privatnog kapitala , a svoj interes iskazali su mirovinski fondovi, ali to bi išlo za udio manji od 50 posto. No, o tome ne postoje nikakve odluke, napominje Butković.
 
 
 
Izvor: Novi list
Napisala: Jagoda Marić
Foto I. Tomić
Objavljeno: 19. 5. 2016.
Poveznica na izvor