'Svi znamo kakav je otpor bio kad smo najavili monetizaciju naših autocesta, govorilo se da je to rasprodaja nacionalne imovine. I dalje se ne slažem s tom konstatacijom. No, sada idemo na varijantu samo prema domaćim mirovnicima i građanima", rekao je Milanović i potvrdio da bi se u toj varijanti državni proračun oslobodio kreditnih opterećenja vezanih uz autoceste, koje iznosi četiri milijarde kuna glavnice te još barem toliko kamata.

Po pisanju medija, po ovom modelu, 51 posto tvrtke HAC ONC ponudilo bi se domaćim mirovinskim fondovima, zaposlenicima tvrtke i građanima. Od tih 51 posto udjela, minimalno 80 posto bi se ponudilo domaćim mirovinskim fondovima, a ostatak građanima. Na taj način prikupilo bi se 1,2 milijarde eura, dok se od monetizacije očekivalo najmanje 2,5 milijarde eura.

Što se javne ponude dionica tiče, Večernji list je već upozorio kako je upitno može li se uopće taj plan ostvariti. Naime, stručnjaci za IPO kažu da je za njegovu pripremu i provedbu potrebno pola godine, i to nakon što se izaberu savjetnici za taj posao. S obzirom na to da je sad ožujak, a do kraja godine će se održati parlamentarni izbori, IPO HAC-ONC-a je gotovo nemoguće provesti do kraja mandata ove vlade

Vlada je od monetizacije odustala dok se još čeka odluka Ustavnog suda o tome jeli valjan zahtjev za raspisivanjem referenduma kojim bi se spriječilo davanje autocesta u koncesiju. Čim je cestarski sindikat na čelu sa Mijatom Stanićem i uz podršku dijela udruga i javnosti počeo dizati buku i najavljivati referendum protiv monetizacije, ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić je zaprijetio da će podnijeti ostavku propadne li ovaj projekt jer je to jedino rješenje za krpanje dugova HAC-a i ARZ-a i spašavanje proračuna.

Iz HDZ-a različite reakcije - Ivana Maletić komentirala je da se slažu s odustajanjem od monetizacije dok je Ivan Šuker u Saboru osuo paljbu po Vladi zbog neodgovornosti jer, pita, tko će sad tko će vratiti nešto više od 1,6 milijardi kuna koje su HAC-u uzete u protekle dvije godine na ime toga da će se problem financiranja autocesta rijepiti monetizacijom.Vođa referendumske inicijative Mijat Stanić objavio je pak da oni ne odustaju od referenduma jeron nije bio usmjeren protiv ove vlasti nego protiv ove vlasti, nego protiv potencijalnih odluka bilo koje druge vlasti. Stanić neće, kaže, tražiti ostavku ministra ali ga poziva da je, sukladno vlastitim najavama, sam podnese.

Kako tumačite odustajanje Vlade od monetizacije autocesta, podržavate li tu odluku?

Je li Vlada trebala pričekati odluku Ustavnog suda o referendumu prije odustajanja od monetizacije? Bi li referendum uopće prošao i treba li ga održati, nakon ovakve odluke Vlade?

Što odustajanje od projekta za kojeg su tvrdili da je ključan za državu znači za vjerodostojnost Milanovićeve Vlade?

Hoće li odustajanjem od monetizacije pomoći Vladi da popravi rejting i izborni rezultat? Je li odluka motivirana isključivo željom za skupljanjem političkih bodova ili je ona opravdana drugim razlozima?

Je li IPO autocesta bolje rješenje od monetizacije?

Kakav interes građana očekujete, hoće li kupovati dionice autocesta – biste li ih vi kupili?

Kako će se odustajanje od monetizacije odraziti na stanje proračuna i likvidnost države?

Treba li ministar Hajdaš Dončić dati ostavku zbog toga što je Vlada odustala od projekta za kojeg je tvrdio da je ključan i da će otići ako on propadne?
 
 
Izvor: Barometar.vecernji.hr
Autor: Barometar
Objavljeno: 13. 3. 2015.