RIJEKA - U Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture potvrdili su da su jučer u propisanom roku prema postupku javne nabave pristigle ponude kvalificiranih natjecatelja za koncesiju upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a. Ponude su zapisnički evidentirane u Povjerenstvu za koncesiju, ali nikakvih dodatnih službenih informacija o broju pristiglih ponuda nema, jer se po Zakonu o javnoj nabavi u ovoj fazi postupka ne smiju iznositi podaci o sudionicima u postupku, odnosno natjecateljima, sve do zaprimanja i javnog otvaranja konačnih ponuda.
 
 
Bilo ih pet
 
U priopćenju Ministarstva navodi se daljnji plan aktivnosti na pripremi monetizacije autocesta. “Nakon prikupljanja neobvezujućih ponuda počinje pregovarački postupak s natjecateljima, koji bi trebao trajati do četiri mjeseca. Nakon pregovaračkog postupka, fnalizira se koncesijski ugovor te se dostavlja natjecateljima. U prvoj polovici travnja naredne godine natjecatelji če biti pozvani na predaju konačnih, obvezujućih ponuda, čije će otvaranje biti javno. Zatim slijedi postupak odabira najpovoljnije obvezujuće ponude, a jedini kriterij bit će cijena, odabir najviše ponuđene vrijednosti. Ugovor o koncesiji bit će u toj fazi objavljen. Odabrani natjecatelj nakon potpisivanja ugovora imat će rok od tri mjeseca da, ukoliko već nije, zatvori financijsku konstrukciju te uplati jednokratnu koncesijsku naknadu u državni proračun i preuzme koncesiju upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a", navodi se u priopćenju Ministarstva.
 
 
Odluka u travnju
 
Kako neslužbeno doznajemo ukupno je pet natjecatelja dosad sudjelovalo u postupku pripreme monetizacije, a među zainteresiranima je bila austrijska grupacija Strabag, talijanski operater “Atlantia”, te španjolska kompanija “Cintra” iz Madrida. Medu najozbiljnije kandidate neslužbeno se svrstavaju i investicijska kompanija Macquarie s kojom je u konzorciju i Raiffeisen mirovinski fond, te konzorcij okupljen oko moćne investicijske banke Goldman Sachs koja nastupa s francuskim specijalistom za upravljanje autocestama, grupacijom Vinci, te trima domaćim mirovinskim fondovima (AZ, PBZ-CO i Erste Plavi) te Allianz Capital Partnere.

Procjenjuje se da su barem tri natjecatelja od pet navedenih nastavila postupak monetizacije, kao i da su dale neobvezujuće ponude nakon čega slijede daljnji pregovori. Medu tri ponuditelja su vjerojatno grupacija okupljena oko Goldman Sachsa, konzorcij Macguarie grupe, a treći ponuditelj bi trebao biti austrijski Strabag. No, te informacije treba uzeti sa zadrškom, iako je neslužbeno potvrđeno zadovoljstvo brojem pristiglih ponuda u Ministarstvo.

Na pitanje koji bi iznos za monetizadju više od 1.000 kilometara autocesta u Hrvatskoj nema konkretnog odgovora, ali je poznato kako su očekivanja hrvatske Vlade ipak nešto umanjena, te bi najniža prihvatljiva ponuda bila na razini od oko 2,5 milijardi eura, što je značajno manje od željene 3 milijarde eura koliko se namjeravalo ostvariti od prodaje autocesta. Pretpostavka je također da bi svaki niži iznos od navedenih 2,5 milijardi eura Vlada trebala odbiti i odustati od monetizacije. No, ta odluka može uslijediti najranije u travnju, a taj bi se termin mogao čak i poklopiti s datumom raspisivanja referenduma protiv monetizacije autocesta ukoliko do njega dođe. Trenutno je referendumsko pitanje na procjeni ustavnosti, te se čeka odluka Ustavnog suda.
 
Hajdaš Dončić zadovoljan
 
Ministar mora, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Donćić izjavio je jučer da je vrlo zadovoljan prispjelim ponudama za monetizadju autocesta, te istaknuo kako će konačna ponuda, koja će biti poznata početkom ljeta, biti konkuretna, ali da sukladno Zakonu o javnoj nabavi i ekonomskoj logici ne može govoriti o detaljima. Na inzistiranje novinara nakon sjednice Povjerenstva za željeznicu, ministar je pojasnio kako bilo kakav komentar iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture može dovesti do poništenja cijelog natječaja, te da se ne smije znati ukupan broj “bidera" (ponuditelja), jer to Hrvatskoj jača pregovaračku poziciju.
Upitan o sljedećim koracima, Hajdaš Donćić je rekao kako će se proučiti prispjele ponude, nakon čega slijede pregovori s ponuditeljima koji će trajati tri do četiri mjeseca. Potom im se šalje konačni prijedlog ugovora o koncesiji, koji mora biti verificiran od strane Europske komisije, odnosno njezina Vijeća za konkurentnost.
“Bez potvrde Europske komisije samog ugovora neće moći biti, kao ni njegova potpisivanja”, poručio je. U konačnici, kada ćemo moći komunicirati, to će biti javno otvaranje ponuda idućeg ljeta ovisno o tijeku pregovora, gdje će potencijalni koncesionari tada imati samo jednu obvezu - “da na crtu upišu iznos novca”, dodao je Hajdaš Dončić.
Najavljeni referendum protiv monetizacije autocesta nije želio komentirati jer to, kako je rekao, nije u opisu njegova posla (H)
 
 
Izvor: Glas Istre, tiskano izdanje
Piše: Darko PAJIĆ
Foto: S. Drechsler
Objavljeno: 13. 12. 2014.