RUŠENJE REFERENDUMA
(Novi list)
MONETIZACIJA
SABORSKI ODBOR ZA USTAV PRIPREMIO ARGUMENTACIJU ZA USTAVNI SUD
Sabor: Nema više benzinskih stanica, naplate parkinga...
Zabrana koncesije za autoceste s obzirom na formulirano pitanje odnosila bi se ne samo na autoceste nego i na državne, županijske i lokalne ceste, tvrdi saborski Odbor za Ustav te dodaje kako bi se narušila i europska tržišna pravila
» Razlika između zahtjeva za raspisivanjem referenduma kojim bi se zabranilo davanje autocesta u koncesiju i njegovog stvarnog sadržaja je, prema prijedlogu odluke saborskog Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav kojom će se tražiti ocjena ustavnosti referendumskog pitanja, toliko velika da ju se u predloženom dokumentu smatra jednim od najvažnijih razloga za neraspisivanje referenduma. U dokumentu o kojem će Odbor raspravljati u srijedu navodi se da je tek manjim dijelom točno da referendumska inicijativa »Ne damo naše autoceste« smjera urediti davanje autocesta u koncesiju, već je iz teksta zahtjeva jasno da bi referendumom bile obuhvaćene sve javne ceste u Hrvatskoj. Autocesta u Hrvatskoj ima 1.419,5 kilometara i mali su dio od 27.030,2 kilometara javnih cesta, a zabrana koncesije s obzirom na formulirano pitanje odnosila bi se ne samo na autoceste, nego i na državne, županijske i lokalne ceste.
Pravne posljedice
Posljedica prihvaćanja referendumskog zahtjeva bila bi potpuna zabrana koncesija na javnim cestama, a to bi, uz ostalo, značilo i nemogućnost davanja koncesija za oglašavanje uz javne ceste, ne bi se mogla dati koncesija za obavljanje uslužnih djelatnosti, poput ugostiteljstva, opskrbe gorivom i servisnih usluga. Ne bi bilo moguće dati koncesiju ni za parkiranje pod naplate na dijelovima javne ceste kao niti koncesiju za uklanjanje nepropisno parkiranih vozila s javne ceste, navodi se u prijedlogu odluke.U prijedlogu odluke navodi se i da pitanje nije pogodno za odlučivanje na referendumu. O toj temi referendum se uopće ne može raspisati jer je davanje koncesija, odnosno primjena instituta monetizacije za upravljanje dugom nastalim za izgradnju autocesta, spada u nadležnost Vlade. Referendum se, navodi Odbor, može raspisati o prijedlogu promjene Ustava, prijedlogu zakona ili drugom pitanju iz djelokruga Hrvatskog sabora, a raspisivanje referenduma nije dopušteno u slučaju konkretne odluke koju autonomno donosi Vlada. Za referendum predložene odredbe narušile bi pravila EU koja reguliraju slobodu tržišnog natjecanja. Sud EU smatra da poslovi poput ugostiteljstva, trgovine, opskrbe gorivom i slični poslovi koji se obavljaju na zemljištu koje je dio javne ceste ne mogu biti izuzeti od pravila zaštita tržišne utakmice. Javne ceste u Hrvatskoj sastavni su dio mreže prometnica EU, prometna politika je regulatorno područje EU, pa je održavanje javnih cesta interes svih građana Unije.