RIJEKA   Iako u HAC ONC-u tvrde drugačije, gužva na Uskrsni ponedjeljak, kod tunela Sv. Rok, nije se morala dogoditi. Opcije  kojima se korisnike moglo poštedjeti nekoliko sati čekanja na autocesti, morale su unaprijed biti poznate i pripremljene, tim više što postoje iskustva s blagdanskim gužvama u slučaju ograničenja protočnosti prometa u najvećim tunelima, a to su Mala Kapela i Sv. Rok. 

Epilog je poznat, na Uskrsni ponedjeljak dogodile su se gužve na prilazu tunelu Sv. Rok, kolone su povremeno bile duge gotovo desetak kilometara, a na prolaz i nastavak putovanja prema Zagrebu čekalo se i po nekoliko sati. Sve zbog neispravnog šahta u tunelu, koji je bio u fazi sanacije, pa se kroz tunel Sv. Rok prolazilo jednim prometnim trakom. 


Spora procedura

U pojašnjenju događaja koji su prethodili gužvi na autocesti iz HAC-a navode kako je oštećenje revizijskog okna od strane ophodarske službe HAC ONC-a uočeno 17. ožujka. Radovi su započeli uoči uskrsnih blagdana kako bi se popravilo betonsko ležište šahta, koje je oštećeno uslijed višegodišnje eksploatacije i dinamičkih udara uzrokovanih prelaskom vozila. Radovi na sanaciji započeli su u utorak, 22. ožujka,  kad je lijeva cijev tunela Sveti Rok iz sigurnosnih razloga u potpunosti zatvorena za promet. Sanacija je završena 24. ožujka i tada je u promet pušten jedan kolnički trak lijeve cijevi tunela Sveti Rok, dok je zbog procesa vezivanja ugrađenog betona i dalje iz prometa isključen preticajni trak na kojem su se radovi odvijali. Napominju u HAC-u, za vezivanje ugrađenog betona potrebno je određeno vrijeme, a to je minimalno pet dana od dana ugradnje.

Kako iz navedenog proizlazi, od uočenja oštećenog šahta do početka sanacije proteklo je pet dana i tu je logično pitati nije li se moglo reagirati brže. Problem je organizacija posla i procedura. Naime, ophodnja HAC ONC-a prvo je primijetila oštećeni šaht, a onda je morala pismeno obavijestiti HAC što se dogodilo, nakon čega je HAC poslao ovlaštenu osobu idućeg dana da napravi uviđaj na terenu. Kako je HAC ONC zadužen za redovito održavanje, a HAC za izvanredno održavanje, posao je morao obaviti HAC, tvrtka koja mora angažirati vanjsku tvrtku da obavi sanaciju jer nema potrebnu tehniku i ljude na terenu. Sve bi trajalo i daleko dulje sa sanacijom šahta da HAC nema ugovor s vanjskim izvođačem u kojem stoji da se isti angažira odmah po utvrđenoj okolnosti sanacije. Dakle, odmah nabavlja šaht i pristupa poslu. U tome je ipak prošlo 5 dana, a cijela navedena komplikacija od procedure posljedica je odluke o osnivanju dviju državnih tvrtki umjesto jedne, odnosno odluke da se zbog pripreme monetizacije autocesta djelatnost naplate i održavanja izdvoji u HAC ONC kao posebnu tvrtku, a da istovremeno i dalje radi HAC od kojeg je HAC ONC i nastao.


Izostala preregulacija

Drugi dio problema odnosi se na regulaciju prometa. Upitno je jesu li u HAC ONC-u napravili najbolji mogući posao kad je o tome riječ.  Događalo se i ranije da se zbog toga sav promet iz smjera Zagreba preusmjeri na čvoru Gornja Ploča prema državnoj cesti D1 i zaobilaznom pravcu prema Gračacu i Obrovcu. Da se takvo prometno rješenje u ponedjeljak primijenilo, većih gužvi vjerojatno ne bi bilo, jer bi sva vozila od Maslenice u smjeru Zagreba bila preusmjerena na desnu cijev tunela, što bi osiguralo promet kroz dva prometna traka jer je u smjeru prema moru bilo daleko manje vozila. Pitanje je tek zašto nije bilo pravovremene procjene stanja u prometu i promptne reakcije.
 
Promet u tunelu Sv. Rok od jučer je ponovno normaliziran, a iz cijele priče trebalo bi biti i određenih pouka. Prva – da se po uočenju oštećenja drugi dan pristupilo sanaciji šahta, cijelog problema ne bi ni bilo. I tu krivci nisu djelatnici održavanja, već sustav dviju državnih tvrtki koji ne potiče efikasnost, ali komplicira i miješa nadležnosti.  Druga pouka jest da su korisnici uvijek u pravu, jer plaćaju autocestu i očekuju vrhunsku uslugu zauzvrat. Njihov je interes na prvom mjestu, pa tako i prometaši, ako je takva situacija, moraju pojačano raditi u vrijeme blagdana. I na vrijeme predvidjeti gužvu. Kao i rješenja da se ona izbjegne.  
 
 
Izvor: Novi list
Autor: Darko Pajić
Foto: Ivan Lackovic / CROPIX
Objavljeno: 30. 3. 2016.