Na suđenju tvrtki HAC ONC i njezinih četiri djelatnika, optuženima da su odgovorni jer sudionike u prometu nisu upozorili na poledicu na vijaduktu Krpani na autocesti A1, gdje je u studenome 2013. došlo do slijetanja i sudara 16 vozila, pri čemu su poginule četiri, a ozlijeđeno 16 osoba, na karlovačkom Županijskom sudu za utorak su najavljeni završni govori, a tijekom ovoga tjedna i presuda.

Tvrtku Hrvatske autoceste-održavanje i naplata cestarine (HAC ONC) i djelatnike Ivu Klanca, Lovru Šabića, Kazimira Služeka i Jakova Pedizića karlovačko Županijsko državno odvjetništvo tereti da su odgovorni za kazneno djelo protiv sigurnosti prometa, opasnom radnjom ili sredstvom, odnosno da su propustili obavijestiti sudionike u prometu na opasnost od ledene kiše i stvaranja poledice.

Na sudu je u ponedjeljak kao svjedok saslušan metorološki vještak Mladen Metvijen, koji je ustvrdio kako je nemoguće dokazati je li 30. studenoga 2013. na tom dijelu autoceste padala ledena kiša ili pothlađena kiša koja se ledi u dodiru s tlom, no da to ništa ne mijenja činjenično, jer su efekti obje ove vrste oborina iste - nastaje poledica.

Tužiteljstvo i obrana su se pri ispitivanju vještaka usredotočili na pitanja vezana na prognozu Državnog hidrometeorološkog zavoda na dan nesreće, odnosno na dilemu kako su ophodari (obavljaju poslove održavanja cesta kako bi one bile pogodne za siguran promet) i drugo osoblje HAC-ONC-a trebali reagirati u okolnostima kada je bila najavljena manja količina snijega i niske temperature, ali ne i ledena kiša.

Metvijen je ustvrdio kako iz vidljive dokumentacije u spisu proizlazi da u meteorološkoj prognozi nije bilo izričitog upozorenja na mogućnost ledene kiše ili kiše koja se ledi na tlu, ali da je najavljena mogućnost oborina i niske temperature. Štoviše, da u tom djelu Hrvatske u studenome ima prosječno 15 oborinskih dana, 12 s kišom i po tri sa snijegom, te da ima godina kada su tamo u studenome oborine s niskim temperaturama svakodnevne.

Bilo je riječi i o neispravnosti automatske meteorološke postaje u blizini vijadukta Krpani, koja tog dana nije radila, a zbog čega nije radila ni signalizacija ispred tunela koji prethodi vijaduktu, pa putnici pri nailasku na vijadukt nisu imali na 'displeju' pravovremenu informaciju, ali ni ophodari koji zbog toga i nisu prišli posipavanju pothlađenosti kolnika, o čemu je ranije obavljeno tehničko vještačenje.

Iz sutrašnjih završnih govora tužiteljstva i obrane bit će vidljivo kako će te činjenice utjecati na odgovornost ophodara Ivu Klanca, kao neposrednog izvršitelja, i njegovog šefa Jakova Pedisića, voditelja Tehničke jedinice, odgovornih za organizaciju i nadzor sigurnog i nesmetanog prometa, a kako na okrivljenike Lovru Šabića, pomoćnika direktora za tehničke poslove u Sektoru za održavanje, i Kazimira Slušeka, šefa Odjela za elektro i strojarsko održavanje.

Optužnica ih tereti da su više puta pisano i usmeno bili obaviješteni od podređenih zaposlenika na neispravnost senzora automatske meteorološke stanice, i to onih koji mjere vlažnost i temperaturu zraka i kolnika, osoljenost kolnika i druge parametre, ali da "nisu poduzeli mjere i radnje da se odmah otklone kvarovi i uspostavi ispravan rad meteorološke stanice i portala".

Tužiteljstvo tereti Šabića i Služeka da su "propustili postupiti po propisima i pravilima o sigurnosti prometa", zbog čega službe za održavanje nisu imale podatke o nastanku poledice, niti mogućnost da saznanje o poledici prenesu putnicima preko "dinamičke prometne signalizacije". Sve to je, stoji u optužnici, dovelo do prometne nesreće u kojoj su poginuli Igor Katić, Ante Gligor, Zvonko Dražina i Ivica Vrgoć, te ozlijeđeno još 16 osoba.
 
 
Izvor: Direktno.hr
Autor: ts/h
Izvor slike: epa
Objavljeno: 5. 6. 2017.