U analizi se konstatira da država gotovo u cijelosti jamči obveze sva tri društva (HC, HAC, Autocesta Rijeka - Zagreb), proizišle iz odobrenih kredita u razdoblju od 2001. do 2013. godine. U tom razdoblju poduzećima iz cestovnog prometa odobreno je 80 jamstava u iznosu od 56,7 milijardi kuna. Najveći iznos jamstava odobren je HAC-u, čak 35,3 milijarde kuna, a slijedi HC s 11,4 milijardi te ARZ s 10,1 milijardu kuna.

Dugovi cestovnih poduzeća od 2014. u cijelosti su uključeni u dug opće države pa Vlada mora, u sklopu strategije upravljanja javnim dugom, voditi računa o rizicima dospijeća njihovih obveza i iznalaženju najboljih instrumenata za refinanciranje njihovih obveza.

Analizirajući podatke iz financijskih izvještaja, Bajo i Petrušić ističu da se može utvrditi da financijske obveze (uglavnom krediti) javnih trgovačkih društava cestovnog prometa rastu s 32,5 milijardi kuna 2009. na 38,9 milijardi kuna 2013. godine, odnosno s 9,8 na 11,8 posto BDP-a.

Najveći rast u tom razdoblju bilježe financijske obveze HC-a, i to za oko četiri milijarde kuna. Obveze HAC-a istovremeno se povećavaju za 2,6 milijardi kuna dok se dugovi ARZ-a postupno smanjuju.

S obzirom na ukupni dug i ''iznimno slabe financijske pozicije HAC-a i ARZ-a'', Bajo i Petrušić zaključuju da je gotovo sigurno da ta poduzeća ne mogu vraćati kamate i glavnicu bez novog zaduživanja. Stoga smatraju da Vlada, u cilju smanjenja mogućnosti nastanka kreditnih rizika, mora nastaviti s restrukturiranjem cestovnih poduzeća pri čemu predloženi model monetizacije (davanja u koncesiju) hrvatskih autocesta može biti koristan.


''Na Vladi je zadatak da cjelovito pristupi rješavanju problema cestovnih poduzeća koja zbog visokih obveza stvaraju stalni pritisak na državu za daljnja zaduženja i povećanja duga opće države. Ako obavi monetizaciju autocesta, Vlada dobiva na raspolaganju tri do pet godina za stabilizaciju javnog duga i obavljanje snažnih rezova u restrukturiranju javnih društava – smanjenja troškova zaposlenih, subvencija i zaduživanja'', zaključuje se u analizi.

Bajo i Petrušić ističu da monetizacijom (davanjem u koncesiju) autocesta, država dobiva jednokratni prihod od naknade za koncesiju kojim može podmiriti dio obveza koje dospijevaju na naplatu u idućih tri do pet godina.

U slučaju neuspjeha monetizacije, država će, zaključuju Bajo i Petrušić, morati upravljati cestovnim poduzećima na isti način kao što bi to radio privatni koncesionar.
 
 
Izvor: Tportal
Autor: Z. K.
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
Objavljeno: 19. 11. 2014.
 
 
 
 
Interesantna stvar: otkad Vladi gori pod noktima u svezi koncesije autocesta počeli su se pojavljivati stručni radovi koji podržavaju tu tzv. majmunizaciju autocesta. Prije toga nitko u stručnim radovima nije davao glas za takvu koncesiju kakvu sprema Vlada.
 
Zato samo ponavljam komentar koji sam napisao u svezi jednog drugog članka na istu temu:
 
Svaka čast autorima i njihovoj analizi. Nadam se da je sve točno.
 
Neobično mi je nešto drugo - zaključak. Riječ je jedino o monetizaciji i njenoj prednosti. O manama monetizacije - ni riječi. O drugim mogućim načinima rješavanja ni riječi. A onda svakako ne ni o njihovim manama i prednostima. Dakle, na kraju priče potpuno nekritično i neznanstveno.
 
A čak i ekonomske analize trebale bi sadržavati još nekoliko elemenata koje niti ne spominju. Naime, radi se o trošenju javnoga novca, novca poreznih obveznika - koje, po naravi stvari, treba pitati kako gospodariti njihovim novcem. Kada se razgovara o poreznome novcu - postavlja se još nekoliko pitanja. Prezaduživanje države nije proces koji se može dogoditi na način da sudionici u procesu nisu svjesni onoga što se čini. Dakle, tu je i pitanje odgovornosti, i moralne, i političke, i kaznene. Današnja vlast od razmatranja kaznene odgovornosti bježi k'o vrag od tamjana. U stvari - boje se za svoje gu.....
 
Osim navedenoga tu su i još neki elementi. Rasprodaja strateških resursa, a i monetizacija je prodaja - prodaja za dvije generacije hrvatskoga naroda, znače pomalo odricanje od elemenata hrvatske državnosti, i nije nimalo pretjerano kada neki sudionici u raspravama o monetizaciji (prevedi: majmunizaciji) govore čak i o nacionalnoj izdaji ili veleizdaji.