Hrvatska bi za petnaestak godina gotovo u potpunosti trebala otplatiti postojeći dug cestovnog sektora (HAC, Autocesta Rijeka – Zagreb, HC) koji je trenutačno nešto manji od pet milijardi eura.

Već za četiri godine, odnosno 2022. godine, kreditne obveze cestovnog sektora trebale bi biti 3,8 milijardi eura. To financijsko restrukturiranje duga cestovnog sektora, čiji krediti trenutačno čine 13 posto javnog duga i ozbiljno su pritiskali državni proračun, dio je projekta modernizacije i restrukturiranja koje se provodi već drugu godinu, a trebalo bi završiti 2022. godine.
 
Njegov je važan dio i refinanciranje obveza koje je započelo prošle godine kada je izdana obveznica od 1,275 milijardi eura na inozemnom tržištu, a nastavak će dobiti danas kad je Vlada dala zeleno svjetlo za refinanciranje kod domaćih banaka.
 
Omjer
 
Država
Prihod po zaposlenom
Broj zaposlenih (po km)
Hrvatska (HAC, ARZ)
81,3
2,76
Hrvatska (Bina Istra)
163,76
2,76
Slovenija (DARS)
275,11
2,06
Austrija
847,67
1,22
Slovačka
177,17
2,16
Italija
538,01
1,92
Francuska
789,81
0,96
 
Svi ti ambiciozni planovi o otplati duga ostavarit će se uz uvjet da promet, pa tako i prihod od cestarina, raste predviđenom dinamikom te da HAC i HC i dalje dobivaju dio sredstava iz prodaje goriva.

U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture napominju da je u prošloj godini ostvaren cilj zacrtan spomenutim projektom restrukturiranja, broj zaposlenih smanjen je za 210, a z rast prometa od šest posto i sezonsko povećanje cestarina od deset posto povećali su prihod od cestarina za 41 milijun eura i u prošloj godini prihodi su bili 366 milijuna eura. I ove godine tijekom sezone primjenjivat će se skuplja naplata cestarina za laka vozila, odnosno ta skuplja cestarina ne vrijedi za kamione i autobuse. Sezonske, više cijene cestarina mogle bi biti u primjeni od 15. lipnja, a taj režim vrijedit će 90 dana. Uz to analizira se i sustav ENC-a, gdje bi trebalo doći do postupnog smanjenja popusta.

Sa socijalnim partnerima dogovara se u ovoj godini odlazak još 90 zaposlenih, a konačni cilj je da se sadašnjih 2,7 radnika po kilometru cestovne mreže svede na 2,2, što je europski prosjek. Do kraja projekta broj blagajnika trebao bi se smanjiti za 950, jer Hrvatska treba izabrati i novi sustav naplate cestarina koji će biti bezgotovinski i beskontaktan.

Natječaj za izbor savjetnika koji bi trebao sugerirati što je najbolja opcija još uvijek traje i u prvoj polovini travnja trebale bi biti otvorene pristigle ponude. Odluka o novom modelu naplate cestarine donijet će se u prvoj polovini sljedeće godine.
 
 
Izvor: Novilist.hr
Autor: Jagoda Marić    
Foto: arhiva NL
Objavljeno: 29. 3. 2018.
Poveznica na izvor