Riječ je o modelu “plati koliko voziš”, ali bez rampi i zaustavljanja. Kako bi taj model mogao izgledati pročitajte ovdje.

Kao što smo jučer pisali, Ministarstvo je odustalo od uvođenja vinjeta pozivajući se i na istraživanje iz 2019. godine provedeno na uzorku od 600 ispitanika, a rezultati istog su prezentirani u javno dostupnom dokumentu, brošuri koju je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izdalo u srpnju iste godine.

“Ispitivanje provedeno 2019. pokazuje da je 70 posto vozača bilo upravo za model “plati koliko voziš” umjesto klasične vinjete. Sustav naplate klasičnim vinjetama polako se napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja”, izjavio je ministar Oleg Butković.

Anketari su zaključili kako je 7 od 10 ispitanih preferira model “plati koliko voziš” umjesto vinjeta, no sporna su tri ponuđena odgovora.

  • Model naplate korištenja samo autocesta prema prijeđenoj udaljenosti “plati koliko voziš”
  • Model naplate ne samo autocesta već i većine državnih cesta po uzoru na zemlje s vinjetama (vremensko ograničenje)
  • Ne znam

Kod prvog ponuđenog odgovora bile naglašene samo autoceste, dok je kod drugog ponuđenog odgovora, gdje se spominju vinjete, naplata “obuhvatila” i većinu državnih cesta. Mnoge je to navuklo na pomisao da će se i ceste koje se sad ne naplaćuju početi naplaćivati putem vinjeta.

Rezultat je taj da se čak 70 posto ispitanih se odlučilo za prvi model, dok je tek 29 posto njih izabralo vinjete.

“Ispustili ste dio pitanja”

Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata u Hrvatskim autocestamaAnđelko Kasunić, objasnio je jutros u razgovoru za N1 televiziju da će sustav očitavati registarske pločice, a svaki će korisnik napraviti svoj račun putem interneta, pozivom na telefone ili na prodajnim mjestima.

“Preporuke europskih smjernica je da se maknu sve prepreke s ceste. Vinjete se uvode samo za domicilno stanovništvo, a i naplaćuju se i dodatni objekti, poput tunela i mostova. Primjerice, Slovačka naplaćuje sve državne ceste jer tako ne tjeraju promet kamiona na sporedne ceste”, rekao je.

Dodaje kako je novi sustav nije jedinstven, nego je jedinstven ovaj sustav naplate. “Uvjeren sam da ne bi dobili sredstva iz Europske unije da smo išli na vinjete”, tvrdi.

Što se tiče spornog anketnog pitanja u vezi vinjeta, Kasunić tvrdi da nismo u cijelosti prenijeli pitanje. “Ispustili ste dio pitanja jer ono se odnosi na državne ceste i na objekte. Objekti bi se morali naplaćivati posebno jer je njihov održavanje iznimno skupo”, rekao je.

No činjenica jest da smo prenijeli cijelo pitanje iz brošure koju je izdalo Ministarstvo, te se u navedenom pitanju nigdje, uz državne ceste, ne spominju objekti, kao što se može vidjeti niže.

 

Štoviše, u 16 anketnih pitanja nigdje se ne spominje naplata dodatnih objekata poput tunela i mostova.

Naravno, da bi potencijalno uvođenje vinjeta vjerojatno uključivalo i dodatnu naplatu takvih objekata jer to je slučaj i u drugim europskim zemljama, poput Austrije. No ta se opcija ne spominje u anketi na koju se pozivaju predsjednik sindikata i ministar.

Cijelu anketu, sa svim pitanjima i ponuđenim odgovorima te rezultatima, možete pogledati OVDJE.