“I uz trošarinu od 60 lipa poslovni model HAC-a i ARZ-a je u srednjoročnom periodu apsolutno neodrživ jer društva nisu u mogućnosti servisirati dug i kamate. Zbog toga je fokus na monetizaciji javnog duga, a ne autocesta”, istaknuo je Hajdaš Dončić.

Podsjetimo, prema najnovijem prijedlogu Vlade trajnije rješavanje problematike financijske održivosti autocesta ne bi bilo riješeno monetizacijom, već javnom ponudom dionica HAC-ONC-a, i to po cijeni koja će se kretati između 700 i 800 kuna. Država od prodaje 51 posto tvrtke planira zaraditi 1,2 milijarde eura, a Hajdaš Dončić najavio je početak IPO-a za studeni ove godine, i to hrvatskim mirovinskim fondovima, građanima te institucionalnim ulagačima. Ako IPO bude uspješan, trošarine se neće povećavati.

Očekivanja od IPO-a

Hajdaš Dončić je pojasnio kako se modelom koncesioniranja autocesta računalo prikupiti oko tri milijarde eura što bi smanjilo javni dug sa 83 posto bruto domaćeg proizvoda na 76 posto, odnosno za sedam posto.

U slučaju IPO-a moglo bi se namaknuti oko 1,2 milijarde eura što bi smanjilo javni dug za tri posto ili na 80 posto BDP-a. Refinanciranje će se sigurno napraviti, jedino je pitanje u kojem obujmu, što ovisi o uspješnosti IPO-a, odnosno iznosu koji će biti prikupljen, istaknuo je ministar prometa.

Predsjednik Uprave PBZ Croatia osiguranja Dubravko Štimac rekao je kako bi mirovinski fondovi bili zainteresirani za ulazak u priču oko autocesta, ali samo ako bi imali i moć donošenja odluka.

Ekonomski analitičar Josip Budimir uvjeren je da uz restrukturiranje HAC-a ta kompanija može samostalno otplaćivati svoje dugove te da joj ne treba ni privatizacija niti monetizacija.
 
 
Izvor: Privredni.hr
Autor: Ilijana Grgić
Objavljeno: 27. 3. 2015.