Autoceste su veliki razvojni projekt i naša vrijedna imovina. Davanje autocesta u koncesiju bila bi najveća koncesija u povijesti Republike Hrvatske.

Koncesija autocesta je prometno, ekonomski i društveno štetna! Evo i zašto:

Poklonit ćemo zaradu od 80 milijardi kuna privatnom koncesionaru!

Koncesionar će u 40 godina koncesije zaraditi oko 80 milijardi kuna čiste dobiti. Pored toga, predviđa se i još veća zarada koncesionara zbog buduće izgradnje Jadransko-jonske autoceste - ključnog razvojnog projekta za povezivanje juga i zapada Europe. Taj novac bi se mogao slijevati u državni proračun za plaće, mirovine i brojne razvojne projekte, a ovako će odlaziti stranim korporacijama. Ako se isplati njima, zašto se ne isplati nama?!

Koncesija neće riješiti problem duga za autoceste

Od koncesionara bismo dobili oko 3 milijarde eura, što je nedovoljno za pokrivanje duga za autoceste jer bi nam ostao dug od skoro milijardu eura, a odrekli bismo se prihoda od cestarina i mogućnosti da vraćamo dug. Postoji mogućnost da novac od koncesije čak i ne ode za vraćanje duga za autoceste nego za krpanje proračunskih rupa nesposobne vlasti. Sav novac brzo ćemo potrošiti, dug će ostati, a izgubit ćemo zaradu od autocesta kojom taj dug možemo otplaćivati!

Mi preuzimamo rizik, privatni koncesionar ubire profit

Država će garantirati koncesionaru promet na autocestama i ako ga ne bude dovoljno - morat ćemo koncesionaru pokriti razliku u prihodima. Mi na sebe preuzimamo rizik, i to na 40 godina, a koncesionar neometano ubire profit na naš račun. To nisu samo neutemeljeni strahovi nego nam se to već događa: zbog nedovoljne količine prometa na Istarskom ipsilonu, koncesionarima ove dionice već je isplaćeno preko milijardu kuna.

Imat ćemo veće cijene cestarina

Koncesije autocesta u SAD, Velikoj Britaniji, Španjolskoj i mnogim drugim zemljama su značile povećanje cijena cestarina što se može očekivati i u Hrvatskoj. Potvrdu toga možemo naći i u slučaju dvije dionice autocesta koje su u Hrvatskoj već pod privatnom koncesijom i koje imaju veće cestarine od ostalih dionica koje to nisu.

Povećat će se troškovi održavanja lokalnih cesta i smanjiti sigurnost u prometu

Primjeri drugih zemalja pokazuju da koncesionari posebice podižu cijene cestarina za kamione kako bi ih s autocesta prebacili na lokalne ceste i time uštedili na troškovima održavanja autocesta. Tako se trošak održavanja prebacuje s koncesionara na nas jer se lokalne ceste održavaju iz javnog proračuna. Da stvar bude gora, više kamiona na lokalnim autocestama znači i više pretjecanja, a time i više prometnih nesreća.

Izgubit ćemo stratešku polugu ekonomskog razvoja

Autoceste nemaju samo funkciju prijevoza, već su i važna poluga za ekonomski razvoj. Određivanjem cijene cestarina država može utjecati na izvoz, turizam, ukupnu cijenu roba i usluga, ruralni razvoj te druge ekonomske faktore. Ukoliko se država odrekne upravljanja autocestama, odričemo se bitne poluge za kreiranje vlastite ekonomske budućnosti.

NIJE ISTINA DA NE POSTOJE DRUGA RJEŠENJA!

Koncesija je samo jedan od mogućih modela monetizacije duga, i to najlošiji: zbog kratkoročne dobiti daje se imovina koja dugoročno stvara zaradu. Unatoč tome, Vlada dosad nije razmotrila NITI JEDAN DRUGI model monetizacije kao što je npr. izdavanje obveznica niti je pristupila reprogramiranju duga. Ništa nije učinjeno niti na ukidanju prakse političkog kadroviranja u upravljačkim strukturama autocesta. Samo ukidanjem političkog kadroviranja i efikasnijim upravljanjem autocestama možemo ostvariti velike uštede, a reprogramiranjem duga mogli bismo u isto vrijeme zadržati i zaradu od naših autocesta!
Ne damo naše autoceste!

Još se mnogi od nas sjećaju da je tisuće građana poklanjalo novac, a neki čak i cijele svoje ušteđevine za izgradnju autocesta. Četrdeset i četiri godine smo gradili autoceste, a sada ih poklanjamo nekome da na njima četrdeset godina zarađuje!

Ne damo naše autoceste, dajte svoj potpis za referendum, odlučimo zajedno o našoj budućnosti!