Odbor za Ustav jednoglasno je odlučio Saboru predložiti da referendumsko pitanje protiv monetizacije autocesta pošalje Ustavnom sudu na ocjenu ustavnosti.

Dvojbeno pitanje

Predsjednik Odbora Peđa Grbin dao je opširno obrazloženje zbog čega Odbor smatra da pitanje nije u skladu s Ustavom, ali i s preuzetim obvezama EU, zbog čega Ustavnom sudu sugerira da se prije konačne odluke zatraži očitovanje Europskog suda što bi, u slučaju da Ustavni sud to posluša, konačnu odluku moglo odgoditi za više od godinu dana.

– Ovo je zabrana koncesioniranja za sve javne usluge, a prema Zakonu o javnoj nabavi, pod javne usluge spadaju i usluge cestovnog prijevoza, telekomunikacijske usluge, oglašavanje, zbrinjavanje otpada, sanitarne usluge, hotelske i restoratorske usluge... – objasnio je Grbin. Kazao je da je referendumsko pitanje dvojbeno i s aspekta slobode poduzetništva i tržišnog natjecanja, slobode kretanja usluga i zasnivanja poslovnog nastana te procedure prekomjernog deficita. Mijat Stanić iz inicijative Ne damo naše autoceste zadovoljan je time što je Odbor odlučio konzultirati Ustavni sud. – Mi tražimo ograničenje davanja sagrađenih javnih cesta u koncesiju, a u 75. članku rekli smo što je dopušteno koncesionirati – a to su neizgrađene javne ceste. U odluci Odbora cijeli je niz političkih razloga koje nisu meritum svega ovoga – kazao je Mijat Stanić.

Ustavni sud imat će rok od 30 dana da donese odluku, no ako se bude tražilo očitovanje Europskog suda, cijeli će proces monetizacije onda biti na dulje vrijeme paraliziran. Pregovori s tri potencijalna koncesionara već su počeli, no ako referendum završi na Europskom sudu, iz Vlade poručuju da nikakav ugovor neće potpisivati dok ne dobiju odluku tog suda. O tome hoće li se nastaviti pregovori i u kojem tempu ili će se zamrznuti, znat će se više nakon novog kruga pregovora, koji slijedi 16. veljače.

Sugovornici bliski jednom od ponuđača kažu da jasan stav o tome hoće li u slučaju čekanja odustati ili ne – nemaju. Vjerojatno neće, ali poručuju da se s odgodom više ne može postići ista cijena koja se sada nudila, odnosno da može biti samo niža. Zasad su svi ponuđači pristali na najnižu cijenu od 2,5 milijarde eura, a u Vladi se nadaju 2,8 do tri milijarde eura. Što će učiniti potencijalni koncesionari, ovisi i o tome planira li Vlada u slučaju čekanja zamrznuti postojeće stanje i početi razgovore s ponuđačima tamo gdje je stala ili će se u natječaj krenuti ispočetka. U tom slučaju može se očekivati da se jave i novi interesenti.

HDZ i dalje protiv

Kažu i da se čekanjem poprilično sve mijenja jer bi za godinu dana mogao na vlasti biti HDZ. A iz HDZ-a su nam odgovorili da je njihov stav od samog početka jasan i nedvosmislen. – Oštro se protivimo davanju autocesta u koncesiju i bez obzira na odluku Europskog suda, odustat ćemo od monetizacije jer volju građana treba poštovati – kažu i poručuju da ova Vlada, umjesto da krene u restrukturiranje poduzeća, uporno gura monetizaciju pravdajući to smanjenjem deficita.

>> Na pregovore o koncesiji prvi stigao austrijski Strabag

>> Mijat Stanić na Facebooku: Propala koncesija, investitori povukli ponude

 
 
 
Izvor: Večernji.hr
Autori: Josip Bohutinski, Lidija Kiseljak, Tea Romić
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Objavljeno: 5. 2. 2015.