Dokumenti koji su, prema mojim izvorima, svojevremeno dostavljeni USKOK-u, dokazuju kako je Uprava Hrvatskih autocesta d.o.o. raspisivala javne natječaje u dogovoru s poduzećem Soboli d.o.o., prema unaprijed dogovorenim uvjetima i detaljima, s ciljem kako bi višemilijunski vrijedne ugovore s HAC-om dobila upravo tvrtka osnivački i suvlasnički, interesno povezana s tadašnjim ministrom unutarnjih poslova, danas predsjednikom Hrvatske demokratske zajednice. Prema toj dokumentaciji, Uprava HAC-a raspisivala je unaprijed dogovorene natječaje, kako bi se fiktivno „pokrio“ postupak javne nabave, iako je već bilo dogovoreno da poslovi za koje se raspisuju natječaji budu ugovoreni sa Sobolijem, tvrtkom kasnije preimenovanom u Centar za informatiku i poslovno savjetovanje.

Ovakve tvrdnje u cijelosti potvrđuje sadržaj dokumenta kojeg je direktor Soboli d.o.o. Davorin Pavlović uputio HAC-u i Svemiru Vrsaljku još 28. siječnja 2008. godine, a na temelju kojeg je Uprava HAC-a 2010. godine raspisivala natječaje koji su, kako se može zaključiti prema dokumentu iz 2008. godine, bili unaprijed dogovoreni između čelnih ljudi HAC-a i Karamarkovog poduzeća.

Uprava HAC-a je, kako je to potpuno jasno iz navedenih dokumenata, prvo u tajnosti, mimo javnog natječaja i legalne procedure ugovaranja takvih poslova, s Upravom poduzeća Soboli d.o.o. dogovorila obavljanje tehničkih poslova i analiza na temelju kojih su potom raspisivani javni natječaji takvog sadržaja, pod takvim uvjetima i parametrima, pod kojima su potom ti poslovi mogli biti dodijeljeni jedino i upravo Karamarkovom poduzeću. Dakle, radilo se o očitom pogodovanju Karamarkovoj firmi, jer je Soboli pripremao dokumentaciju na temelju koje je HAC raspisivao natječaje, na kojima je onda to isto poduzeće (soboli) dobivalo poslove s ovom državnom kompanijom.

Osim toga, prethodnim tajnim dogovorom Uprave HAC-a i direktora tvrtke Soboli d.o.o., Karamarkovo je poduzeće u startu u slučaju ovakvih natječaja imalo prednost, jer je Soboli pripremao dokumentaciju na temelju koje je HAC raspisivao javne natječaje, te su upravo djelatnici tvrtke Soboli za HAC obavljali sve stručne poslove na temelju kojih je Uprava HAC-a potom raspisivala tako namještene javne natječaje. Samim time, Soboli je bio u prednosti pred mogućim drugim ponuđačima, jer su već imali potrebni uvid u poslovanje HAC-a, pristup internim podacima tvrtke, poslovnim planovima, kao i podacima HAC-a koji spadaju u poslovnu tajnu.

Ukratko, iz svega proizlazi kako je Soboli pripremao montirane HAC-ove natječaje.

Drugim riječima, Uprava HAC-a Soboliju je i na taj način pogodovala u javnim natječajima, koje je raspisivala u dogovoru i prema tajnim aranžmanima s Upravom Soboli d.o.o. Tako su Uprava HAC-a i Uprava Sobolija još 2008. godine u siječnju u tajnosti proveli tehničke, organizacijske i projektne pripreme za montirano raspisivanje javnih natječaja u 2009. i 2010. godini, koji su bili namješteni i na kraju su i dodijeljeni i ugovoreni upravo s Karamarkovom tvrtkom, točnije natječaji HAC-a u 2010. godini raspisani su upravo prema dokumentima koje je prethodno za HAC pripremalo poduzeće Soboli 2008. godine.

Tako je, prema ranijim dogovorima upravo Soboli za Upravu HAC-a provela „snimanje postojećeg stanja sigurnosti“ u HAC-u, nakon čega su izradili pojedine elaborate sigurnosti po pojedinim tehničkim jedinicama, a što su sve bile pripremne radnje, nakon kojih su u 2010. godini raspisivani javni natječaji, prema dokumentaciji koju je za HAC izradio Karamarkov Soboli, pa je logično i na raspisanim javnim natječajima poslove po natječajima Uprava HAC-a sklopila sa Sobolijem.

„U tijeku je snimanje postojećeg stanja sigurnosti po dionicama.

U sklopu snimanja stanja posebna pozornost se posvećuje utvrđivanju mogućih ugroza, utvrđivanju postojećih elemenata sigurnosti, te utvrđivanju kritičnih točaka na objektima i dionicama, kao i načinu uspostavljene zaštite na njima.

U dosadašnjim aktivnostima izvršen je obilazak i pregled dionice od Bosiljeva do Šestanovca.

Elaborati sigurnosti će se izrađivati prema područjima pokrivanja tehničkih jedinica.

Dakle, za svaku tehničku jedinicu će se izraditi Elaborat sigurnosti u kojem će biti obrađeni sa sigurnosnog stanovišta svi objekti na toj dionici, utvrđen postojeći sustav zaštite te će se u Planu zaštite dati prijedlozi za dodatnim mjerama zaštite.

Pored toga u tijeku je utvrđivanje manjkavosti procedura vezanih za sustav naplate u HAC-u na temelju čega će se izraditi Plan mjera za otklanjanje utvrđenih nedostataka“, stoji u Sobolijevom dokumentu od 28. siječnja 2008. godine.

Samo iz sadržaja ovog dijela dokumenta, potpuno je jasno kako je Soboli d.o.o. obavljao sve pripremne poslove i aktivnosti, nakon kojih je Uprava HAC-a raspisivala javne natječaje koji su unaprijed bili namješteni za Karamarkovo poduzeće, pa čak do toga da je Soboli pisao natječajne uvjete za Upravu HAC-a, prema kojima su kasnije raspisivani javni natječaji nak ojima je Soboli dobio ugovore sa HAC-om.

Zaključni dio Sobolijevog dokumenta iz siječnja 2008. godine, naslovljen kao „Prijedlog rješenja“, zapravo predstavlja sadržaj natječajnih uvjeta za ugovaranje poslova s HAC-om, koji su kasnije propisivani u javnim natječajima koje je raspisivala Uprava HAC-a, a koji su na temelju ovakvih tajnih dogovora Uprave HAC-a s direktorom tvrtke Soboli bili namješteni upravo poduzeću čiji je osnivač bio današnji šef HDZ-a Tomislava Karamarka.

„Povećanje sigurnosti, uvođenje novih tehničkih sustava i procedura rada utječe ili mijenja ustaljene poslovne procese, donosi financijske izdatke i ponekad može izazvati otpor u tvrtki, pa je stoga uvođenje novih mjera zaštite potrebno promovirati uz podršku i odobrenje Uprave HAC d.o.o.
Kao rješenje uspostave cjelovitog sustava sigurnosti predlaže se slijedeće: poboljšanje statusa sigurnosti i sigurnosnog osoblja (menadžmenta sigurnosti i operativnog osoblja) u organizacijskoj i kadrovskoj strukturi (izrađena je Politika sigurnosti HAC-a koja predviđa ujedinjenje službe sigurnosti na razini Uprave); konsolidacija i osposobljavanje menadžmenta sigurnosti; osposobljavanje zaposlenika s ciljem dizanja sigurnosne kulture; modernizacija i ažuriranje internih akata – pravilnika, uputa, posupovnika i dr; uvođenje sigurnosti i zaštite u sustav upravljanja kvalitete proizvoda, usluga i poslovanja po ISO 9000:2000; optimiziranje tjelesne i tehničke zaštite (vlasita zaštita i outsourcing); upravljanje rizikom (izrada uputa za postupanje u slučajevima pojedinih akcesa); krizni menadžment“, stoji u tajnom dokumentu na temelju kojeg su Uprava HAC-a i Soboli d.o.o. dogovarali namještene javne natječaje na kojima je Soboli dobivao višemilijunski vrijedne poslove za Hrvatske autoceste.

Karamarko se tako nedvojbeno u Aferi Soboli našao između korupcije i sukoba interesa, a upravo bi slučaj o kojem se dokumentacija nalazi na USKOK-u, prema kojem je Soboli 2008. godine izradio prijedloge Upravi HAC-a a 2010. godine Uprava HAC-a po tome raspisala namještene javne natječaje na kojima je poslove dobio Soboli, mogao biti jedan od glavnih argumenata za moguće pokretanje velike antikorupcijske istrage protiv HDZ-ovog čelnika.

„Kao dugoročno i učinkovito rješenje cjelovitog sustava sigurnosti predlaže se uspostava integralnog sustava zaštite koji dobro poznaje posebnosti i slabosti unutar društva, a koje bi potencijalni napadač mogao iskoristiti za svoje ciljeve.

Uspješnost zaštite ovisi o dobro organiziranoj, educiranoj, opremljenoj i učinkovitoj tjelesnoj zaštiti uz maksimalnu primjenu mehaničkih i elektronskih sigurnosnih sustava tehničke zaštite.

Temeljem svega navedenog predlaže se primjena integralnog koncepta zaštite s ciljem zaštite štićenih objekta sustavima tehničke zaštite i primjene odgovarajućih mjera tjelesne zaštite koje čine: protuprovalni sustav zaštite; sustav kontrole prolaza i evidencije radnog vremena; sustav videonadzora s detekcijom pokreta; objedinjavanje s drugim postojećim sustavima na štićenom objektu ili procesu, (sustavi vatrodojave, sustavi gašenja požara, sustavi klimatizacije, rasvjeta i slično); primjenu mjera tjelesne zaštite na samom objektu ili procesu što uključuje neposrednu tjelesnu zaštitu osoblja i menadžmenta; informatičku zaštitu svih poslovnih informacija unutar i izvan štićenog prostora“, navodi se u Sobolijevim prijedlozima Upravi HAC-a, nakon čega je HAC upravo po navedenim parametrima raspisivao javne natječaje, na kojima su poslovi dodjeljivani uglavnom poduzeću Soboli d.o.o.

Osim navedenih prijedloga, dokument Sobolija iz siječnja 2008. godine sadrži i prijedlog na temelju kojeg su izravno raspisivani natječaji Uprave HAC-a 2010. godine, na kojima su poslovi dodijeljeni i ugovoreni upravo s Karamarkovom tvrtkom.

Tako je Soboli zaključno Upravi HAC-a predložio „centralizaciju i nadzor svih alarmnih i drugih tehničkih informacija na jednom mjestu u cilju uspostave stalnog operativno komunikacijskog centra koji bi bio nadležan za cijeli sustav Hrvatskih autocesta.

U operativno komunikacijski centar dolazile bi sve informacije o stanju na cestama (otvorene/zatvorene dionice, vremenske prilike, razna ograničenja u prometu, nesreće i sl.) i zaprimao bi obavijesti o svim drugim sigurnosnim događajima i pojavama na autocestama na području Republike Hrvatske, prikupljao bi i dodatne obavijesti i prosuđivali bi njihov značaj te bi koordinirao, usmjeravao i nadzirao poduzimanje mjera i radnji između tehničkih jedinica održavanja, kao i sustava naplate cestarine.

Koordinirao bi mjere i radnje koje poduzimaju nadležna tijela drugih koncesionara autocesta u Hrvatskoj.

… Trenutno je u izradi idejno rješenje operativno komunikacijskog centra koji će biti prezentiran Upravi HAC-a krajem travnja 2008. godine.

Planirane aktivnosti vezane za tehničku, tjelesnu i drugu zaštitu koje su u tijeku (za Sektor naplate i održavanja) usklađivati s ovim Planovima tako da budu kompatibilni s budućim integralnim sustavom zaštite te centraliziranim sustavom upravljanja sa istim“, stoji u zaključku dokumenta tvrtke Soboli d.o.o. iz siječnja 2008. godine.

Iz ovoga je potpuno jasno kako je već od početka 2008. godine, postojao dogovor Uprave HAC-a i poduzeća Soboli d.o.o. o tomu da upravo poduzeće koje je osnovao Karamrko vodi sve ove poslove za HAC, pa su se sukladno tim dogovorima i svi kasnije raspisivani natječaji za poslove iz sadržaja ovog dokumenta raspisivali pod takvim uvjetima i na takav način kako bi ugovori za poslove po tim natječajima bili u konačnici potpisani upravo s tim poduzećem.
 
 
Izvor: SEEbiz.eu
Autor/izvor: Domagoj Margetić
Objavljeno: 5. 2. 2015.