Vlada Andreja Plenkovića uskoro bi trebala donijeti odluku o restrukturiranju državnih tvrtki iz sektora autocesta, a podloga za to bit će joj studija koju je po narudžbi Europske banke za obnovu i razvitak izradila britanska konzultantska kuća Atkins. Ta studija dostavljena je resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture koje se sad mora očitovati na ono što su konzultanti zaključili i preporučili.

A konzultanti su u studiji koja je izrađena na više od 200 stranica naveli tri opcije reorganizacije državnih tvrtki iz sektora autocesta – Hrvatskih autocesta, Autoceste Rijeka – Zagreb i HAC-ONC-a, koji za HAC i ARZ održava autoceste i naplaćuje cestarinu, a nastao je 2012. godine izdvajanjem tih djelatnosti upravo iz te dvije tvrtke.

Tako se kao jedna opcija navodi spajanje svih triju tvrtki u jednu, koja bi se zvala HAC, druga je opcija zadržavanje postojećeg stanja uz jačanje odgovornosti HAC-ONC-a, a treća je opcija zadržavanje HAC-a i ARZ-a te ukidanje HAC-ONC-a.

To se spajanje pritom ponajprije odnosi na djelatnost održavanja autocesta, dok se u sve tri opcije kao podopcija navodi da se naplata izdvoji u posebnu agenciju koja bi onda za HAC i ARZ ubirala cestarinu. Za sve tri opcije konzultanti su pritom naveli prednosti i nedostatke.

Kao prednost spajanja u jednu tvrtku navodi se, među ostalim, poželjna pozicija Vlade da jedno tijelo upravlja cijelom mrežom državnih autocesta, a tako bi se lakše upravljalo i dugom te olakšalo njegovo refinanciranje. Kao nedostatak navodi se to što bi se u tom slučaju dug ARZ-a morao restrukturirati po nepovoljnijim uvjetima jer HAC i HAC-ONC imaju niži kreditni rejting od njega.

Prednost pak zadržavanja postojećeg stanja uz jačanja uloge i modernizaciju HAC-ONC-a je to što bi to bilo društveno prihvatljivo i što, među ostalim, pruža mogućnost učinkovitijeg povezivanja redovnog i izvanrednog održavanja.

Nedostaci te opcije su što bi ostala loša povezanost između izvanrednog i preventivnog održavanja i što bi ostavljanje ARZ-a kao posebne tvrtke te eventualno uvođenje privatnog operatora u budućnosti moglo izazvati društvene otpore.

Što se tiče opcije zadržavanja HAC-a i ARZ-a i ukidanje HAC-ONC-a, prednost je što bi HAC i ARZ imali izravnu kontrolu nad redovnim održavanjem, a među nedostacima navedeno je da bi ukidanje HAC-ONC-a trebalo biti popraćeno kampanjom kako bi to bilo odobreno od radnika i javnosti.

Uz treću opciju navedena je i mogućnosti da HAC poslove održavanja ugovora s privatnim tvrtkama. No konzultanti su svjesni da bi to moglo dovesti do velikih otpora javnosti zbog percepcije da će privatnici ponajprije voditi računa o profitu.

Vlada će odluku o novoj reorganizaciji cestarskih tvrtki donijeti paralelno sa sklapanjem ugovora o kreditu sa Svjetskom bankom vrijednom 1,8 milijardi eura kojim će se refinancirati dio dugova za autoceste.
 
Glavni problem u spajanju su krediti ARZ-a

Spajanje HAC-a, ARZ-a i HAC-ONC-a u jednu tvrtku
Ta bi se tvrtka zvala HAC, no tu su glavni problem krediti ARZ-a koji su sklopljeni po povoljnijim uvjetima nego HAC-ovi pa bi se u slučaju građenja ARZ-a morali refinancirati po nepovoljnijim uvjetima.

Zadržavanje postojeće strukture uz jačanje HAC-ONC-a
Tako bi i dalje postojali i HAC, i ARZ i tvrtka koja za njih održava autoceste i naplaćuje cestarinu, no u tom bi se slučaju HAC-ONC morao modernizirati.

Ostaju HAC i ARZ, a ukida se HAC-ONC
Tako bi se donekle stvari vratile na staro stanje, prije 2012., kad je osnovan HAC-ONC i naplata i održavanje iz HAC-a i ARZ-a prebačeni na tu tvrtku.
 
 
Izvor: Večernji list
Autor: Josip Bohutinski
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Foto: Daniel Kasap/PIXSELL
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
Objavljeno: 1. 11. 2016.
Poveznica na izvor