U vezi odustajanja od davanja autocesta u koncesije, ministar Siniša Hajdaš Dončićpodsjetio je da je odluka Vlade iz 2012. godine bila da se provede postupak monetizacije javnog duga nad tvrtkama Hrvatske autoceste (HAC) i Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ) i time samo pokazao kako je u međuvremenu usuglasio stajališta s premijerom. Naime, Hajdaš Dončić je jasno u listopadu prošle godine rekao da će dati ostavku, ako politička odluka bude negativna. Naveo je i dva dodatna uvjeta koja se odnose na koncesijski ugovor, ali ni tog ugovora neće biti političkom odlukom.

To znači, dodaje, da Vlada nije odustala od monetizacije javnog duga nego da je sada u igri "model B", odnosno inicijalna ponuda dionica (IPO), izjavio je Hajdaš Dončić danas u emisiji Hrvatskog radija "A sada Vlada".

Ona je, po ministrovim riječima, također svojevrsna koncesija unutar koje bi tvrtka HAC ONC bila u 51-postotnom vlasništvu privatnih dioničara.

Na pitanje kako Vlada može osigurati da ti dioničari budu hrvatski građani i domaći mirovinski fondovi, odgovara kako se u prvom krugu IPO-a prednost smije dati hrvatskim građanima i tvrtkama sa sjedištem u Hrvatskoj, a da se u sljedećim krugovima mogu javiti i drugi. Hajdaš Dončić ocjenjuje da bi se IPO, "uz malo sreće", mogao organizirati u roku šest mjeseci. Ističe da će se trošarine na gorivo morati povećati, bez obzira uspije li IPO ili ne.

Riječ je o monetizaciji javnog duga, a ne autocesta. Naša namjera je bila u nacionalnom interesu da se preveliki javni dug smanji i da nas ne kamatare sljedećih 25 godina. Sada kada je skupljeno dovoljno potpisa, ne vidim način da Ustavni sud zabrani taj referendum. On je potpuno legalan", rekao je premijer Zoran Milanović u petak u emisiji Javna stvar na HTV-u i potvrdio da Vlada odustaje od monetizacije autocesta.

Priznao je da je za propadanje monetizacije odgovoran on sam, a između ostalog zato što građani nisu bili dovoljno informirani o planu A.

A sve je počelo s razgovorom za Novi list 5. listopada prošle godine, pod naslovom -"Hajdaš Dončić prijeti: Dat ću ostavku ako monetizacija ne prođe"

Postoji mogućnost da će politička odluka na kraju biti odustajanje od monetizacije. Što ćete vi osobno u tom slučaju napraviti?

Ako ugovor dovedemo do kraja i on bude dobar po Hrvatsku sa zadovoljavajućom cijenom, a ipak politička odluka bude negativna, tada ću zbog svog integriteta morati napustiti mjesto ministra. Vodio sam taj projekt godinama i primam za to najveće udarce. Ako se na kraju od monetizacije odustane, a istodobno ponuda za RH bude dobra, zahvalit ću se i otići prije kraja mandata. Ali neću od toga raditi cirkus ni sazivati konferencije za novinare.

Kada se očekuje potpis ugovora o monetizaciji?

U veljači naredne godine za komercijalni dio ugovora. Nacrtom koncesijskog ugovora i načinom pripreme sam zadovoljan. U ovom trenutku je apsolutno prerano bilo što govoriti o visini financijske ponude.


Hoće li monetizacija kasniti zbog toga što za veliki dio autocesta nisu riješeni vlasnički odnosi i država nije upisana kao vlasnik?

Koncesija se daje na potpuno izgrađenim dionicama u RH koje su u prometu i predstavljaju javnu cestu po Zakonu o cestama. Ne daju se u vlasništvo koncesionaru, jer predstavljaju neotuđivo vlasništvo RH i pitanje neriješenih imovinsko-pravnih odnosa na pojedinim dijelovima rješava se neovisno o monetizaciji, odnosno to nije pitanje koje bi imalo ikakvog utjecaja na tijek monetizacije.
 
 
Izvor: Direktno.hr
Autor: Direktno.hr
Objavljeno: 18. 3. 2015.