Bilo je jasno kako ministar vozi u suprotnom smjeru od glavnine žitelja Hrvatske, no to ga nije nagnalo da prikoči i ubaci u ‘rikverc’. Ni činjenica da je 530 i više tisuća ljudi u Hrvatskoj dalo svoje ‘protiv’ nije mu bilo ‘crveno’ na semaforu. Čak je jednom prilikom lakonski nehajno izjavio kako ‘autoceste ionako nisu naše‘. Ni jasni znakovi upozorenja s primjerima iz drugih država koje su zbog monetizacije tamnošnjih cesta pretrpjele velike štete: poskupljenja cestarine, lošije održavanje prometnica, više prometnih nesreća itd. nisu ih pokolebale.
 
Umjesto toga usljedile su još gore prijetnje poput: prodat ćemo autoceste pa ćete vi vidjeti… bit će otkaza… nećemo odustati bez obzira na referendum itd. Na tragu toga su i današnje vjesti iz resornog ministarstva o okončanom natječaju za koncesiju za upravljanje autocestama. Šture, bez ikakvih konkretnih podataka, sve zbog bojazni da se ne ugrozi natječaj, tj. da se ne uvrijede korporacije koje su se javile na natječaj.
 
Savjetnici za monetizaciju pa onda monetizatori?
 
- Povjerenstvo za koncesiju danas je zapisnički evidentiralo da su u propisanom roku prema postupku javne nabave pristigle ponude kvalificiranih natjecatelja za koncesiju upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a. Budući je riječ o pregovaračkom postupku s prethodnom objavom, Ministarstvo pomorstva,prometa i infrastrukture, sukladno članku 36. stavak 4. Zakona o javnoj nabavi, u ovoj fazi postupaka ne smije iznositi podatke o sudionicima u postupku, odnosno natjecateljima, sve do zaprimanja i javnog otvaranja konačnih ponuda – izvjestila je danas Renata Ivanović, glasnogovornica Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture. Nakon prikupljanja neobvezujućih ponuda počinje pregovarački postupak sa natjecateljima, koji bi trebao trajati do četiri mjeseca. Zatim se finalizira koncesijski ugovor te se dostavlja natjecateljima, nastavlja ona.
 
Prikupljanje potpisa
 
- U prvoj polovici travnja 2015. natjecatelji će biti pozvani na predaju konačnih, obvezujućih ponuda, čije će otvaranje biti javno. Slijedi postupak odabira najpovoljnije obvezujuće ponude, a jedini kriterij bit će cijena, odabir najviše ponuđene vrijednosti. Ugovor o koncesiji bit će u toj fazi objavljen. Odabrani natjecatelj će nakon potpisivanja ugovora imati rok od tri mjeseca da, ukoliko već nije, zatvori financijsku konstrukciju te uplati jednokratnu koncesijsku naknadu u državni proračun i preuzme koncesiju upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a – kaže R. Ivanović.
 
No unatoč tome što se to taji, nekako se u javnosti pojavila neslužbena vijet kako se radi o tri ponude koje su poslali svjetska megakorporacija Goldman Sachs, australska tvrtka Macquarie, te austrijski STRABAG. Da stvar bude tragikomičnija, neki od njih su sudjelovali i u savjetovanju Vlade RH o tome isplati li se monetizacija autocesta, pa se pretpostavlja kako su savjetovali ministre kako im se ‘to isplati.
 
Priječe ga zakon i logika
 
A ministar Siniša Hajdaš Dončić (vidi) ima i pojašnjenje zašto se taji sadržaj kutije s ponudama – kaže kako mu ‘Zakon o javnoj nabavi i ekonomska logika priječe komentiranje pristiglih neobvezujućih ponuda za monetizaciju autocesta’ .
 
- Mogu samo reći da sam vrlo zadovoljan i da će konačna ponuda, negdje početkom ljeta, biti konkurentna. Bilo kakav komentar predstavnika Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture može dovesti do poništenja cijelog natječaja. Ne smije znati ukupan broj „biddera“ jer se na taj način jača “naša” pregovaračka pozicija. Sada će se proučiti ponude koje su stigle i nakon toga kreću pregovori s ponuđačima koji će trajati tri do četiri mjeseca – kaže autocestarski ministar.
 
A onda, veli on, ponuđačima se šalje konačni prijedlog ugovora o koncesiji koji mora biti verificiran od strane Europske komisije to jest njihovog vijeća za konkurentnost.
 
- U konačnici ćemo više komunicirati prilikom javnog otvaranja ponuda, početkom ljeta ili u ljetu, ovisi o tijeku pregovora jer će potencijalni koncesionari tada imati samo jednu obvezu, a to je da na crtu upišu iznos novca – nastavlja.
 
Mijat Stanić: (foto: printscreen HTV)
 
No što je s referendumom?
 
- Ne želim to komentirati. To nije u opisu djelokruga mog posla – zaključio je minstar-prometnik Hajdaš Dončić.
 
A što na sve kažu u inicijativi ‘Ne damo naše autoceste!’, koja je prikupila 530 tisuća potpisa i traže da se referendum održi na isti dan kada i predsjednički izbori, 28. prosinca.
 
Vrlo brzo, ali ne zna se kad
 
- Vlada je posljednjih dana različitim spinovima pokušala pripremiti teren za bolji prijem vijesti o neobvezujućim ponudama za koncesiju autocesta koje je predala nekolicina ponuđača. Inicijativa “Ne damo naše autoceste!” još jednom ističe zahtjev za obustavom priprema eventualne koncesije sve dok se ne raspiše referendum i nadodaje: Dok se ne potpiše ugovor s koncesionarom, koncesija se nije dogodila. Sve ove aktivnosti do potpisivanja ugovora nemaju nikakvo značenje, jedino što stvaraju trošak – ustvrdio je Mijat Stanić, jedan od motora spomenute inicijative.
 
Inače, Hrvatski sabor je jednoglasno podržao zaključak Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav kojim se poziva Vladu da provjeri broj i vjerodostojnost potpisa, a to je pak Stanić naznao – manipulacijom.
 
Jasna Omejec, glavna ustavna sutkinja (foto HTV)
 
A u sve se uključio i i Ustavni sud, nakon što mu je inicijativa ‘Ne damo naše autoceste!’ podnijela podnesak da se donese privremena mjera kojom bi se Vladi naložilo da prekine sve aktivnosti vezane uz monetizaciju autocesta. Stoga je u HTV-ovo emisiji Javna stvar predsjednica Ustavnog suda Jasna Omejec ustvrdila kako se US prvi put susreće s ovakvim podneskom, te zbog toga ustavni suci moraju ‘temeljito raspraviti’.
 
- Ustavni sud će vrlo brzo raspravljati o tom podnesku. Vrlo brzo… – kazala je Omejec.
 
No nije precizirala kada, pa nije jasno što zapravo znači to ‘vrlo brzo’, s obzirom da je planirani 28. prosinac za svega 15 dana . .
 
A vrlo brzo će biti jasno je li sve zajedno što se događa oko tzv. monetizacije svojevrsno vozikanje naroda po bespućima autocesta, jer su možda svjetske korporacije već odavno naložile našim državnicima kako moraju dati prometnice u koncesiju, pa se vladajući i ne obaziru na upozorenja kako ovaj projekt za buduće generacije hrvatskih građana zapravo znači samoubilačku vožnju u rikverc u krivom smjeru, budući da se u tuđe ruke prepušta jedan od najbitnijih strateških resursa u zemlji.
 
 
Izvor: TRIS.com.hr
Autor: Goran Šimac
Naslovna fotografija: vlada.gov.hr
Objavljeno: 12. 12. 2014.