Karamarka se, kako doznajem, istražuje zbog moguće korupcije, zloupotrebe položaja i ovlasti pri pogodovanju i osiguravanju milijunskih poslova tvrtki Soboli s državnim institucijama i javnim poduzećima, odnosno poduzećima u djelomičnom ili većinskom vlasništvu države. „Predmet Soboli nalazi se među tzv. prioritetnim predmetima DORH-a, odnosno USKOK-a, obzirom da se radi o tzv. uskočkom predmetu“, navodi moj izvor. „Karamarko laže kada tvrdi kako je kaznena prijava u Slučaju Soboli protiv njega odbačena“, tvrdi moj sugovornik.

USKOK posebno istražuje poslove tvrtke Soboli sa Hrvatskim autocestama, te sa Podravkom, ali i nekim drugim državnim poduzećima, a posebno se smatra zanimljivim kako je većinu tih poslova s državnim poduzećima tvrtka Soboli ugovorila u vrijeme kada je Tomislav Karamarko obnašao bilo dužnost ravnatelja Sigurnosno obavještajne agencije ili dužnost ministra unutarnjih poslova, pa se smatra kako je nezakonitim posredovanjem, odnosno zloupotrebom položaja i ovlasti, koruptivnim vezama Karamarko osigurao poslove poduzeću s kojim je suvlasnički usko povezan.

Posebno je zanimljivo kako je na nedavnom sudskom ročištu u raspravi po privatnoj tužbi protiv mene zbog klevete Tomislav Karamarko, pred Općinskim kaznenim sudom u Zagrebu, točnije raspravnim sucem Draženom Kevrićem, u svojem svjedočenju, iako je bio upozoren na zakonske posljedice davanja lažnog iskaza, kao svjedok lagao sudu kako je u Slučaju Soboli USKOK odbacio kaznenu prijavu protiv njega. Dakle, osim što je pod istragom USKOK-a, kandidat za predsjednika HDZ-a pred sudskim vijećem Općinskog kaznenog suda u Zagrebu počinio je još jedno ozbiljno kazneno djelo, ono davanja lažnog iskaza.

Slučajno ili ne, mediji uglavnom, izuzev jedne kolumne Tihane Tomičić u riječkom Novom listu, šute o Karamarkovim aferama, o njegovim vezama sa šefom kriminalnog podzemlja Hrvojem Petračem, o Slučaju Soboli, o njegovim poslovima u vrijeme kada je bio tajnik Gregurićeve Vlade, kada ga se povezivalo s Gregurićevim poslovima međunarodnog šverca oružja, o njegovoj umiješanosti u Aferu Hypo, njegovim vezama s odbjeglim tajkunom Miroslavom Kutlom, kao i inkriminiranim medijskim tajkunom Ninoslavom Pavićem, šute i o njegovoj ulozi u Slučaju Pukanić, posebno o dokumentima koji dokazuju kako je Karamarko znao da će Pukanić biti ubijen, ali i o njegovim kasnijim manipulacijama istragom u tom slučaju, kao primjerice manipulacijom oko pretrage sadržaja sefa iz Pukanićevog stana, koji je sa cjelokupnim svojim sadržajem nakon pretrage stana jednostavno netragom nestao negdje u MUP-u.

Mediji i novinari praktički bez izuzetka poštuju omertu kada je u pitanju Tomislav Karamarko, i tom medijskom i novinarskom šutnjom zapravo mu „drže štangu“ u preuzimanju HDZ-a. Kao da postoji neki prešutni ortački dogovor Karamarka s medijskim moćnicima. Ne treba pritom zaboraviti da je upravo Karamarko jedan od najdugovječnijih ljudi u vrhu obavještajne zajednice u Hrvatskoj, pa možemo samo pretpostaviti kako raspolaže dosjeima o mnogim moćnim pojedincima, što bi moglo vrlo logično objasniti i medijsku i novinarsku šutnju o njegovim aferama.

U svakom slučaju, informacije o USKOK-ovoj istrazi protiv Karamarka u Slučaju Soboli i nisu neka tajna, obzirom da je spis formiran prije gotovo godinu dana, a još prošle godine, kako doznajem, USKOK je iz HAC-a izuzeo svu dokumentaciju koja se odnosi na poslove HAC-a s Karamarkovim Sobolijem. Očito je kako se radi o dogovoru pojedinih medija s Karamarkom, a prema nekim informacijama Karamarkov stranački izborni stožer bio je široke ruke i kod financijskih donacija pojedinim medijima. Takav oblik korupcije, naravno, uvijek je teško dokazati, ali činjenica je kako u medijima nema informacija protiv Karamarka, a posebno ne informacija o USKOK-ovom Slučaju Soboli u kojem je Tomislav Karamarko jedan od glavnih osumnjičenika.

Prema dokumentaciji u posjedu USKOK-a, u Slučaju Soboli Karamarko je navodno posredovao kod ugovaranja poslova HAC-a s tvrtkom Soboli u ukupnoj vrijednosti od 5 milijuna 868 tisuća 330 kuna, a ključni dokumenti u spisu su, kako doznajem, zapisnici sa sastanka Uprave HAC-a, na kojem su donesene odluke o ugovaranju poslova sa poduzećem Soboli d.o.o., a koji dokumenti jasno ukazuju na postojanje sukoba interesa u slučaju dodjeljivanja poslova za HAC upravo poduzeću čiji je osnivač i suvlasnik ministar unutarnjih poslova Tomislav Karamarko.

Prema navedenom dokumentu u veljači 2010. godine, HAC je s Karamarkovom tvrtkom potpisao čak dva ugovora.

Prvi se odnosi na odabir ponude „za izradu glavnih projekata integriranih sustava tehničke zaštite na objektima od posebnog značaja (sukladno elaboratima o procjeni ugroženosti), izrada glavnih projekata sustava panoramskog vide onadzora u postojeći sustav tehničke zaštite naplatnih postaja i izrada glavnih projekata integracije sustava panoramskog video nadzora u postojeći sustav tehničke zaštite naplatnih postaja Hrvatskih autocesta“.

Za ovaj je posao prihvaćena ponuda upravo Karamarkove tvrtke Soboli d.o.o., u vrijednosti ugovora od milijun 875 tisuća kuna, bez PDV-a, a o čemu svjedoči i sadržaj Zapisnika o pregledu i ocjeni ponuda, pod brojem 45212-150-6/2/2010, pod evidencijskim brojem 518.B.II.JV.600/09, od 2. veljače 2010. godine.

Istovremeno sa Karamarkovim Sobolijem skopljen je i ugovor za poslove „izrade glavnih projekata za glavni operativni centar i glavnih projekata integracije sustava sigurnosti na autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta.

Ugovor je, kako to potvrđuje sadržaj dokumenta, potpisan na iznos od 2 milijuna 896 tisuća kuna, bez PDV-a, što potvrđuje i sadržaj Zapisnika o pregledu i ocjeni ponuda, pod brojem 45212-150-1490/4/09/2010, pod evidencijskim brojem 462.B.I.JV.500/09, od 12. veljače 2010. godine.

Ukupna vrijednost samo navedena dva ugovora koje je HAC potpisao s Karamarkovom tvrtkom Soboli d.o.o. u veljači ove godine iznosi, dakle, čak 4 milijuna 771 tisuću kuna, bez PDV-a, a kada se tom iznosu pribroji PDV u iznosu od milijun 97 tisuća 330 kuna, ukupna vrijednost HAC-ovih ugovora s Karamarkovom tvrtkom, iz veljače 2010. godine, iznosi čak 5 milijuna 868 tisuća 330 kuna.

Iako su navedena dva ugovora između HAC-a i Karamarkovog Sobolija ugovorena nakon provedenog postupka javne nabave i raspisanih natječaja, nesporno je kako se radi o sukobu interesa i mogućoj korupciji.

Da je to točno potvrđuje i dokument od 28. siječnja 2008. godine, naslovljen „Hrvatske autoceste d.o.o., informacija o poduzetim aktivnostima na uspostavi sustava sigurnosti“, a kojega je direktor Karamarkove tvrtke Soboli d.o.o. uputio Svemiru Vrsaljku, zaduženom za poslove sigurnosti u HAC-u, ali i nekadašnjem Karamarkovom kolegi iz zadarske policije, zavičajno, poslovno i prijateljski povezanim sa današnjim ministrom unutarnjih poslova Tomislavom Karamarkom.

Iz ovog dokumenta je jasno kako su ovlaštene osobe u HAC-u, pa čak i prethodna Uprava HAC-a, danas uglavnom optužena za organizirani kriminal i korupciju, ugovarali određene poslove s Karamarkovim Sobolijem, te kako su ugovori potpisani sa Sobolijem u veljači 2010. godine, zapravo, samo nastavak već ranije ugovorene i dogovorene poslovne suradnje Tomislava Karamarka s članovima Uprave HAC-a, od kojih je danas većina pod optužbama zbog korupcije smijenjena u HAC-u.

Da su dogovori o dodjeli poslova Karamarkovom Soboliju postojali još od siječnja 2008. godine, potvrđuje i sadržaj uvodnog dijela navedenog dokumenta, kojeg potpisuje Karamarkov poslovni partner i direktor tvrtke Soboli d.o.o. Davorin Pavlović.

„Provedba zaključaka i preporuka iz Politike sigurnosti HAC d.o.o. predstavlja polaznu točku za razvoj cjelovitog sustava sigurnosti društva.

Dokument „Politika sigurnosti HAC d.o.o.“ nastao je kao rezultat svijesti o potrebi, da se problematici sigurnosti Hrvatskih autocesta d.o.o. kao jednog od temeljnih čimbenika razvoja cestovnog prometa Republike Hrvatske, posveti pozornost primjena: aktualnim uvjetima rizika i ugroza iz užeg i šireg okruženja, potrebama izvršavanja temeljne djelatnosti, obvezama koje proizlaze iz postojeće zakonske regulative i normama koje propisuju mjerodavne (i nadležne) međunarodne institucije i strukovne asocijacije.

Cjelovit sustav sigurnosti može se uspostaviti samo na jedan način, a to je s projektnim pristupom kojeg izvodi određeni stručni tim sa zadaćom izrade elaborata sigurnosti.

U cjelovitom sustavu sigurnosti primarni cilj je identifikacija i analiza rizika radi izrade odgovarajućih procjena ugroženosti“, stoji u dokumentu kojeg je Soboli d.o.o. uputio HAC-u u siječnju 2008. godine.

„Sukladno dogovorenim poslovima na spostavi cjelovitog sustava sigurnosti stručni timovi Soboli d.o.o. su u proteklom periodu poduzeli slijedeće aktivnosti: pregledali podatke društva o politici i postupanju s aspekta sigurnosti; prikupljali podatke o organizaciji i aktivnostima koje su poduzete u svrhu utvrđivanja rizika i u kojoj mjeri su percipirani kao odgovornost uprave; pregledali dokumentaciju o mjerama sigurnosti i zaštite postojećih resursa društva; intervjuirali rukovoditelje pojedinih poslovnih jedinica radi prikupljanja važnih informacija o stanju sigurnosti, sigurnosnim problemima, evidentiranim rizicima i ugrožavanjima; obišli sve objekte (baze TJO, mostove, tunele, nadvožnjake, podvožnjake, čvorišta, prateći uslužni objekti) na autocesti A-1 od Bosiljeva do Šestanovca radi neposrednog uvida s ciljem snimanja postojećeg stanja sigurnosti i uočavanja kritičnih točki“, stoji u dokumentu kojeg je Karamarkov direktor Davorin Pavlović 28. siječnja 2008. godine uputio HAC-ovoj osobi ovlaštenoj za poslove sigurnosti, bivšem MUP-ovcu Svemiru Vrsaljku.

Da se doista radi o poslovima, odnosno o postupku javne nabave i javnim natječajima koji su zaključeni u veljači 2010. godine ugovorima potpisanim između HAC-a i Soboli d.o.o., a zapravo se radi o montiranim javnim natječajima koji su raspisani na temelju dogovora sa Karamarkovom tvrtkom Soboli, na način da na natječaju „prođe“ upravo Karamarkovo poduzeće, svjedoči i zaključni dio dokumenta iz 2008. godine, iz kojeg je potpuno jasno kako je već tada Uprava HAC-a s direktorom Soboli d.o.o. Davorinom Pavlovićem, dogovorila ugovaranje poslova, koji su ugovoreno navedenim ugovorima iz veljače 2010. godine.

„… Temeljem svega navedenog predlaže se primjena integralnog koncepta zaštite s ciljem zaštite štićenih objekta sustavima tehničke zaštite i primjene odgovarajućih mjera tjelesne zaštite koje čine: … centračizaciju i nadzor svih alarmnih i drugih tehničkih informacija na jednom mjestu u cilju uspostave stalnog operativno komunikacijskog centra koji bi bio nadležan za cijeli sustav Hrvatskih autocesta.

Trenutno je u izradi idejno rješenje Operativno komunikacijskog centra koji će biti prezentiran Upravi HAC-a krajem travnja 2008. godine“, zaključuje Pavlović u svojem dopisu Vrsaljku.

Drugim riječima, prema dogovoru Uprave HAC-a i Karamarkovog Sobolija, Soboli je prvo angažiran za sve pripremne radnje koje su prethodile natječajima koji su zaključeni 2010. godine, te su prema tako dogovorenim projektima, koje je Soboli izradio u dogovoru s Upravom HAC-a, raspisani natječaji, na temelju kojih je u veljači 2010. godine upravo tvrtka ministra unutarnjih poslova Tomislava Karamarka ugovorila višemilijunske poslove za Hrvatske autoceste.

Osim navedenog, USKOK-u bi, kako doznajem, mogla biti sumnjiva i svojevremena nabavka helikoptera preko tvrtke Soboli.

Postoje, naime, sumnje kako je MUP svojevremeno uz posredovanje HAC-a nabavljao helikoptere vrijedne 100 milijuna kuna, upravo preko tvrtke Soboli d.o.o. Stoga se postavlja pitanje Karamarkove odgovornosti i mogućeg sukoba interesa u kojem se našao, te moguće korupcije u slučaju ove nabavke opreme za MUP preko HAC-a, isključivo iz razloga kako bi se prikrio Karamarkov sukob interesa.

Krajem siječnja 2010. godine Hrvatske autoceste raspisale su javni natječaj za nabavku dvaju helikoptera vrijednih čak 100 milijuna kuna, pod opravdanjem kako se radi o helikopterima za nadzor cesta te pružanje hitne pomoći unesrećenima u prometu na cestama.

„Cilj je podizanje razine sigurnosti na autocestama i to posebno smanjiti broj smrtno stradalih u teškim nesrećama u tzv. zlatnom satu, to je onaj period prijevoza od autocesta do bolnice“, izjavili su tada iz Uprave Hrvatskih autocesta opravdavajući raspisivanje ovog natječaja.

Međutim, sudeći prema informacijama iz Ministarstva unutarnjih poslova, radilo se o unaprijed dogovorenom poslu ministra Tomislava Karamarka, Ministarstva unutarnjih poslova, Hrvatskih autocesta i tvrtke Soboli d.o.o. Drugim riječima, HAC je u nabavci ovih helikoptera vrijednih 100 milijuna kuna služio isključivo kao posrednik kako bi se prikrila činjenica da tadašnji ministar unutarnjih poslova Tomislav Karamarko nabavlja helikoptere za Ministarstvo unutarnjih poslova preko svojeg poduzeća, odnosno dogovor oko posredovanja HAC-a u ovoj nabavci helikoptera očito je služio prikrivanju sukoba interesa u kojem se Karamarko našao prilikom nabavke ovih helikoptera.

Nadalje, USKOK istražuje i poslove tvrtke Soboli s Podravkom, a glavni trag u tom dijelu istrage u Slučaju Soboli je dokument iz financijske knjigovodstvene dokumentacije Podravke d.d., koji dokazuje kako su uhićeni menadžeri Podravke čak i neposredno prije uhićenja isplaćivali pozamašne financijske iznose poduzeću Soboli d.o.o. Dokument dokazuje kako se u Aferi Podravka tadašnji ministar Karamarko otvoreno našao u sukobu interesa, a financijsko poslovna povezanost Karamarkove tvrtke s Podravkom otvara i pitanje njegove možebitne umiješanosti u Aferu Podravka.

Knjigovodstvena dokumentacija koju su istražitelji pokušali prikriti dokazuje kako su uhićeni menadžeri Podravke od siječnja do prosinca 2009. godine odobravali redovite gotovinske isplate na račune Karamarkovog poduzeća Soboli d.o.o.

Financijski transferi Karamarkovom poduzeću u knjigovodstvu su prikazani kao plaćanje konzultantskih usluga, usluga stručnog nadzora, te drugih neidentificiranih poslova koje je Karamarkova tvrtka obavljala za Podravku d.d.

Tako je tvrtka ministra unutarnjih poslova 30. siječnja 2009. godine Podravci uputila čak dvije fakture, prvu u iznosu od 90 tisuća 255,60 kuna, te drugu u iznosu od 9 tisuća 744,40 kuna, dok je 31. siječnja 2009. Soboli d.o.o. Podravci uputila fakturu na iznos od 75 tisuća 213 kuna.

Dana 2. veljače 2009. godine Karamarkova tvrtka uputila je Podravci na plaćanje fakturu u iznosu od 213 tisuća 100,80 kuna; a 6. veljače 2009. godine Soboli d.o.o. je Podravci d.d. uputila fakturu na iznos od 42 tisuće 344 kune.

Dana 28. veljače 2009. godine Karamarkovo poduzeće Podravci je uputilo fakturu za drugu ratu za plaćanje konzultantskih ugovora u iznosu od 75 tisuća 213 kuna, kao i 31. siječnja iste godine; dok je 3. travnja 2009. godine Podravci upućena faktura na iznos od 192 tisuće 760 kuna, za koje plaćanje u Podravkinom knjigovodstvu nije naveden poseban opis svrhe ovog plaćanja tvrtki Soboli d.o.o.

Dana 30. travnja 2009. godine Soboli d.o.o. je Podravci uputila fakturu za plaćanje treće rate konzultantskih usluga, na isti iznos kao i 31. siječnja i 28. veljače iste godine, točnije na iznos od 75 tisuća 213 kuna; a faktura na isti iznos upućena je Podravci i 29. svibnja 2009. godine, kao i 30. lipnja i 31. srpnja 2009. godine.

Dana 2. srpnja 2009. godine Soboli d.o.o. je fakturirala Podravci iznos od 36 tisuća 600 kuna, za usluge stručnog nadzora; dok je 31. kolovoza 2009. godine fakturiran iznos od 49 tisuća 574 kune.

Istoga dana, 31. kolovoza 2009. godine Karamarkovo je poduzeće Podravci uputilo još jednu fakturu na znatno veći iznos u visini od 150 tisuća 426 kuna; te je istovremeno fakturirana još jedna rata za konzultantske usluge na iznos od 75 tisuća 829,50 kuna.

Već 1. rujna 2009. godine Soboli d.o.o. je fakturirala Podravci novu fakturu u iznosu od čak 246 tisuća kuna, sa svrhom plaćanja za „konzultantske usluge“, a ista takva faktura upućena je Podravci i dana 1. listopada 2009. godine, dok je 29. rujna 2009. godine Podravci upućena faktura na iznos od 75 tisuća 829,50 kuna.

Dana 6. listopada 2009. godine Karamarkova tvrtka uputila je Podravci čak tri računa na plaćanje i to prvi u iznosu od 25 tisuća 639 kuna; drugi u iznosu od 111 tisuća 813 kuna, i treći u iznosu od 12 tisuća 548 kuna.

Dana 15. listopada Soboli d.o.o. je uputila Podravci dvije velike fakture, prvu na iznos od 136 tisuća 718,50 kuna i drugu na iznos od 63 tisuće 281,50 kuna.

Dvije su fakture upućene Podravci i dana 20. listopada 2009. godine, i to na iznos od 109 tisuća 281,50 kuna i 90 tisuća 718,50 kuna, te 22. listopada na iznose od 75 tisuća 829,50 kuna i 155 tisuća 281,50 kuna.

U USKOK-u očito smatraju kako su im raspoloživi dokazi bili dovoljno da ne odbace kaznenu prijavu protiv Tomislava Karamarka u Slučaju Soboli, te da formiraju spis tog slučaja i nastave istragu protiv sadašnjeg kandidata za šefa oporbe.

U međuvremenu se i njegov HDZ našao na optuženičkoj klupi kao kriminalna organizacija, pa doduše ispada u dobroj mjeri prigodno njegovo preuzimanje stranke. Jer tko bi bolje vodio tu političku mafiju nego čovjek s ovakvim iskustvom, i lice s USKOK-ove istražnice.

Pokažu li se točnim informacije o njegovoj prednosti na HDZ-ovim unutarstranačkim izborima, tada je sasvim izvjesno da na čelo HDZ-a i nakon Sanadera dolazi neki novi sanader.
 
 
Izvor: SEEbiz.eu
Autor: Domagoj Margetić
Objavljeno: 3. 5. 2015.