Istra i Kvarner ponovno spojeni! U cijelosti probijena druga cijev tunela Učka
Radovi u tunelu trajali su više od dvije godine. Tunel se istovremeno probijao s istarske i kvarnerske strane, a vrijednost radova iznosi oko 200 milijuna eura. Osim glavne cijevi, izgrađena su 24 tunelska priključka - 12 pješačkih i 12 vozačkih - koji povezuju dvije cijevi. S obje strane Učke, ali i šire ubrzo će putovati brže i sigurnije, a ne moramo posebno naglasiti koliko će ljetne gužve biti manje jednom kada tunel i puni profil dionice budu u pogonu. Procjenjuje se kako bi tunel dug 5,63 km u funkciji trebao biti do sredine iduće godine.
Na svečanosti obilježavanja probijanja tunela, 18. rujna 2023. godine, sudjelovali su brojni uzvanici, među kojima i predsjednik Vlade Republike Hrvatske, Andrej Plenković, Gordan Jandroković, predsjednik Hrvatskog sabora te Oleg Butković, potpredsjednik Vlade. Butković je naglasio koliko je važno što Bina Istra za izvođenje radova zapošljava hrvatske tvrtke.
Predsjednik Uprave Bina Istre, Dario Silić najavio je kako će se osim izgradnje dvije trake do Matulja, izgraditi još jedan vijadukt preko Limskoga kanala i rijeke Mirne. Tako će Istarski ipsilon biti u potpunosti dovršen s četiri trake na svim njegovim dionicama.
Tijekom ljeta slijedeće godine očekuje se puštanje u promet druge cijevi tunela Učka, najavljeno je to na svečanom obilježavanju proboja tunela, inače trenutno najvećem infrastrukturnom zahvatu na području Primorsko-goranske županije.
Obilježavanju ovog iznimnog građevinskog pothvata prisustvovao je premijer Andrej Plenković sa suradnicima, predsjednik Sabora Gordan Jandroković te župani Boris Miletić i Zlatko Komadina.
Obojica su u svojim govorima naglasili kako će otvaranje druge cijevi tunela Učka još bolje prometno i gospodarski povezati Istarsku i Primorsko-goransku županiju. Uz čestitke na tom velikom inženjerskom pothvatu svima koji sudjeluju u izgradnji, župan Komadina naglasio je da izgradnja druge cijevi tunela Učka ima prometni, turistički pa i politički značaj.
„Što se tiče političkog, kao što je i župan Miletić rekao, nakon prve cijevi izgrađene još u doba Jugoslavije ovo je na neki način oživotvorenje Pazinskih odluka, povezivanje Istre s maticom domovinom. Naravno, turistički značaj je neupitan, ali i sigurnosni i prometni. Nadam se skoroj izgradnji i punog profila ceste od Učke do Matulja te povezivanja ovog cestovnog pravca u mrežu hrvatskih autocesta”, rekao je župan Komadina.
Izgradnja druge cijevi tunela Učka dio je nastavka izgradnje punog profila dionice Vranja – Tunel Učka. U sklopu projekta će se izgraditi osam kilometara dionice, što uključuje drugi trak od čvora Vranja do portala Kvarner te 5 630 metara druge cijevi tunela Učka.
Premijer Plenković najavio je da će druga cijev tunela u potpunoj funkciji biti prije početka turističke sezone 2024. godine.
„Sama gradnja započela je krajem 2020. i ovo je sjajna poruka učinkovitosti građevinskog sektora, odličnog partnerstva brojnih izvođača koji su radili na ovom projektu. Ovaj projekt koji će biti kompletiran dupliranjem vijadukata na Mirni i Limskom kanalu, realizacijom ovih nešto više od 10 kilometara od Učke prema Matuljima, označit će kraj svih velikih cestovnih infrastrukturnih projekta kada je riječ o ovom dijelu Hrvatske. Prošlog smo tjedna donijeli odluku i o nastavku krupnih cestovnih infrastrukturnih zahvata, između ostalog i dugo očekivanu dionicu autoceste od Križišća do Žute lokve”, rekao je premijer.
Nakon probijanja druge cijevi, slijedi opremanje tunela Učka najsuvremenijom opremom za protupožarnu zaštitu, ventilaciju i upravljanje prometom, što bi trebalo biti završeno tijekom iduće godine.
Ovaj veliki zahvat uključuje radove i na istarskoj i na kvarnerskoj strani. U gradnji su vijadukti iznad rijeke Mirne i Limske drage te izgradnja punog profila autoceste od Matulja do tunela Učka. Od ljeta 2025. trebao bi biti potpuno dovršen Istarski ipsilon, a Istra bolje povezana s Primorsko-goranskom županijom i ostatkom Hrvatske.