Ipak koncesija? Državi 0,5%
 od cestarina
(Večernji)
HAC-ONC će dobiti autoceste na upravljanje na 50 godina – i za to plaćati mjesečnu naknadu državi
Državni ured za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) jučer je pokrenuo postupak javne rasprave o Zakonu o postupku razduživanja društava HAC i ARZ privatizacijom HAC-ONC-a.
![9618.mladen pejnovic](/upload/vijesti11/9618.mladen-pejnovic.jpg)
Dioničko društvo
Zakonom se predviđa inicijalna javna ponuda (IPO) dionica HAC-ONC-a od koje bi država uprihodila 1,5 milijardi eura, a tim novcem otplatio bi se dio od ukupno četiri milijarde eura duga ARZ-a i HAC-a. Tako bi se odmah otplatilo 458 milijuna eura duga ARZ-a i 1,042 milijarde eura najnepovoljnijih kredita HAC-a. Ostatak kredita ARZ-a, 453 milijuna eura, preuzela bi na sebe država, dok bi HAC morao svoj ostali dug od dvije milijarde eura reprogramirati.
Prije IPO-a imovina ARZ-a će se prenijeti na državu i ta će tvrtka onda biti likvidirana. Država će na osnovi toga postati vlasnik 27 posto dionica HAC-ONC-a.
Zakon određuje i da se HAC-ONC preoblikuje u dioničko društvo i da se na njega prebaci upravljanje izgrađenim autocestama i tunelom Sveti Ilija kojima sad upravljaju HAC i ARZ. Zakonom se određuje da HAC-ONC na upravljanje autoceste dobiva od 1. siječnja 2016. do 31. prosinca 2065.
Privatizacija HAC-ONC-a planira se prodajom 57 posto dionica putem IPO-a i prijenosom tri posto dionica u Fond hrvatskih branitelja. Dionice koje idu na prodaju ponudit će se zaposlenicima HAC-a i HAC-ONC-a, hrvatskim građanima i institucionalnim investitorima poput mirovinskih fondova.
Osim što ima vremenski rok trajanja, od 50 godina, privatizacija HAC-ONC-a ima elemente koncesije i zbog odredbe u zakonu da će HAC-ONC mjesečno plaćati naknadu državi za upravljanje autocestama u iznosu od 0,5 posto prihoda od cestarine, a to je oko 800.000 kuna, prema sadašnjim prihodima.
Povoljniji omjer duga
Predstojnik DUUDI-ja Mladen Pejnović kaže kako je riječ o prijedlogu zakona, a svi koji imaju bolju ideju kako dug smanjiti mogu svoj prijedlog dati kroz javnu raspravu u dva tjedna. Trenutačno za jedan euro duga hrvatskih autocesta po postojećim ugovorima treba vratiti 1,9 eura.