Dioničko društvo

Zakonom se predviđa inicijalna javna ponuda (IPO) dionica HAC-ONC-a od koje bi država uprihodila 1,5 milijardi eura, a tim novcem otplatio bi se dio od ukupno četiri milijarde eura duga ARZ-a i HAC-a. Tako bi se odmah otplatilo 458 milijuna eura duga ARZ-a i 1,042 milijarde eura najnepovoljnijih kredita HAC-a. Ostatak kredita ARZ-a, 453 milijuna eura, preuzela bi na sebe država, dok bi HAC morao svoj ostali dug od dvije milijarde eura reprogramirati.

Prije IPO-a imovina ARZ-a će se prenijeti na državu i ta će tvrtka onda biti likvidirana. Država će na osnovi toga postati vlasnik 27 posto dionica HAC-ONC-a.

Zakon određuje i da se HAC-ONC preoblikuje u dioničko društvo i da se na njega prebaci upravljanje izgrađenim autocestama i tunelom Sveti Ilija kojima sad upravljaju HAC i ARZ. Zakonom se određuje da HAC-ONC na upravljanje autoceste dobiva od 1. siječnja 2016. do 31. prosinca 2065.

Privatizacija HAC-ONC-a planira se prodajom 57 posto dionica putem IPO-a i prijenosom tri posto dionica u Fond hrvatskih branitelja. Dionice koje idu na prodaju ponudit će se zaposlenicima HAC-a i HAC-ONC-a, hrvatskim građanima i institucionalnim investitorima poput mirovinskih fondova.

Osim što ima vremenski rok trajanja, od 50 godina, privatizacija HAC-ONC-a ima elemente koncesije i zbog odredbe u zakonu da će HAC-ONC mjesečno plaćati naknadu državi za upravljanje autocestama u iznosu od 0,5 posto prihoda od cestarine, a to je oko 800.000 kuna, prema sadašnjim prihodima.

Povoljniji omjer duga

Predstojnik DUUDI-ja Mladen Pejnović kaže kako je riječ o prijedlogu zakona, a svi koji imaju bolju ideju kako dug smanjiti mogu svoj prijedlog dati kroz javnu raspravu u dva tjedna. Trenutačno za jedan euro duga hrvatskih autocesta po postojećim ugovorima treba vratiti 1,9 eura.

– Našim prijedlogom zakona o razduživanju taj bi se omjer smanjio na 1,3 eura. Ako netko ima bolji prijedlog, neka se javi – poručuje Pejnović.
 
 
Izvor: Večernji.hr
Autori: Josip Bohutinski, Lidija Kiseljak
Foto:
Objavljeno: 29. 5. 2015.