"Poslali su nam ugovor po kojem bismo trebali platiti 2500 kuna, plus PDV, za 480 metara ceste", rekao nam je Krešimir Stojanović iz tvrtke Geoteh koja jednim Pinzgauerom vodi turiste na obilazak Hvara.

Usporedimo li cijenu koju su postavile Hrvatske šume s cestarinom na autocestama dolazimo do zanimljivih brojki. Hrvatske šume kilometar bi naplaćivale 5200 kuna godišnje. Od Lučkog do Donje Zdenčine ima malo više od 14 kilometara. Da Geotehov Pinzgauer svakoga dana, cijele godine, ide od Lučkog do Donje Zdenčine, potrošio bi 4,380 kuna i prešao 5200 kilometara. Dakle, platio bi 84 lipe po kilometru. Nasuprot tome na cesti do Svetog Mikule prošao bi samo 175,2 kilometara godišnje, a platio 14,26 kuna po kilometru. Uska, grbava cestica na vrhu Hvara skuplja je 17 (sedamnaest) puta od moderne autoceste. Odnos je još i gori kada se uzme u obzir da turistička sezona traje samo tri ili četiri mjeseca i Geoteh nema nikakvog razloga voziti na Svetog Mikulu cijele godine.
 
 

Ljudi kao trupci

No, tu nije kraj. Kako je Hrvatskim šumama primarni posao drveće, a ne turisti, čak i kada su poželjeli zaraditi od turizma nisu se mogli suzdržati da se prema ljudima ne odnose kao prema trupcima. U Ugovoru su naveli da im je Geoteh dužan platiti 95 lipa po toni prevezenog tereta po kilometru. Na stranu to što ljudi nisu teret, niti Geoteh prevozi ljude teretnim vozilom, na cestici nema ni vage koja bi izmjerila težinu turističkog tereta.

"U teretnim vozilima je zabranjeno voziti putnike i ne pada mi na pamet potpisati takav protuzakoniti ugovor. Moj Pinz je oldtimer i registracija za njega, s obveznim cestarinama, me košta samo 700 kuna godišnje", kaže Stojanović usput se gorko šaleći o gostima iz all-inclusive aranžmana koji teže daleko više od onih koji ljetuju u apartmanima i sami kuhaju.

U Hrvatskim šumama su i sami svjesni da je njihov ugovor protupravan. Ipak, i takav ugovor su potpisale tri hvarske turističke agencije. One luksuznim terencima na Sv. Mikulu dovoze desetke turista dnevno. Bez obzira s koliko vozila došle plaćaju jednako kao što bi trebao i Geoteh koji ima samo jedno vozilo i najviše osam turista dnevno.

"Ugovore za korištenje šumskih prometnica sklapamo temeljem Pravilnika o korištenju šumske infrastrukture. Pravilnik je u prvom redu izrađen za potrebe prijevoza drvnog tereta iz šume (zbog toga su u predmetnom Ugovoru ovi pomalo nelogični izrazi o prijevozu tereta (t/km) "teretnim vozilima" – dakako da to u ovom slučaju nisu teretna vozila, no takva je terminologija Pravilnika)", napisali su u službi za odnose s javnošću Hrvatskih šuma. Iako već dvije godine naplaćuju dolazak do Svetog Mikule pravilnik još nisu stigli promijeniti. Tog teškog posla tek su se prihvatili.

"Upravo je pokrenut proces izrade novog Pravilnika, koji bi preciznije definirao i područje korištenja šumske infrastrukture u turistički aktivnim područjima (priobalje i krš) kako bi se u budućnosti izbjegle ovakve nejasnoće", pišu marljivi djelatnici Hrvatskih šuma.
 
 
Izvor: Index.hr
Piše: Vojislav Mazzocco
Foto: Indeks
Objavljeno: 4. 10. 2015.