Hrvatske autoceste najjeftinije, a ne najskuplje!
HAC je nedavno uveo ljetnu tarifu naplate cestarina koja je cijene povisila - deset posto. Malo je koja vijest toliko uzburkala i javnost i medije, pa su redom pljuštale vrlo oštre reakcije, pa čak i osude. Jesu li, kako se navodi, hrvatske autoceste doista najskuplje u Europi? Istražili smo cijene u državama koje autoceste naplaćuju po istom modelu kao i Hrvatska.
'Pohvale' na račun HAC-ova poskupljenja cestarina nije trebalo dugo čekati - sramota, pljačka, gulikože, lopovi, uhljebi... Naravno, reakcije naših vozača su sasvim razumljive s obzirom na njihove platežne mogućnosti. No, zaključci koje su javnost i vodeći mediji pritom nametnuli su neargumentirani, neutemeljeni i neistiniti.
Najpovoljnije i najkvalitetnije
Krenimo redom. Zaključak da su naše autoceste 'najskuplje u Europi' ili pak 'preskupe' (citat), definitivno ne stoji. Ta se atmosfera stvorila prije svega nakon usporedbe sa zemljama u okruženju koje su uvele sustav naplate cestarine putem vinjeta. Riječ je naravno o Sloveniji, Mađarskoj, Slovačkoj, a u nekim se tekstovima, odnosno prilozima spominje čak i Švicarska. Da su vinjete nesumnjivo stvar prošlosti, rekla je nedavno i Europska komisija (vidi okvir). Logično je stoga da tom sustavu više ne treba pridavati pažnju tijekom izrade bilo kakvih ozbiljnih studija, već se okrenuti naplati cestarine putem GPS-uređaja te količini štetnih emisija vozila.
S druge strane, mediji su vrlo perfidno izbjegli konkretnu usporedbu sa zemljama poput Italije, Francuske i Španjolske, a koje primjenjuju isti sustav naplate autocesta kao i Hrvatska. Spomenute zemlje su i naglašeno turistički orijentirane, što ih još više približava Hrvatskoj te dodatno raspiruje maštu o izbjegavanju usporedbe s njima. Na kraju, gle i čuda - u kontekstu te usporedbe - dionice pod HAC-om ispadaju najpovoljnijima! Naime, neka srednja vrijednost po kilometru koju smo dobili na osnovi izračuna nekoliko dionica iznosi 0,57 kuna, dok je raspon ostalih zemalja od 0,64 (Francuska) do 0,71 (Španjolska) kuna. ENC i popust od gotovo 22 posto u cijeloj smo priči potpuno ignorirali, no i to je način kako cijenu cestarine možete dodatno sniziti.
Cijela istraživačka radnja trajala je svega dva sata, pa je tim više nejasno zašto nitko nije povukao sličnu paralelu. Isto tako, oni koji putuju Italijom znat će da neke dionice njihovih autocesta kod nas uopće ne bi prošle pod autocestu (nemaju zaustavne trake, neosvijetljeni tuneli...), tako da bi se i o kvaliteti hrvatskih autocesta dalo mnogo toga za reći, naravno - u pozitivnom smislu.
Zaključno možemo izvesti da su HAC-ove cijene najpovoljnije u ovoj usporedbi, no činjenica je da su i kao takve nama Hrvatima - preskupe. A to nema veze s njihovom cijenom već s našim standardom, odnosno primanjima. Ona nas ograničavaju u njihovu korištenju i upravo tu treba tražiti uzroke svih problema. Isto tako, da bi autoceste mogle pomoći razvoju industrije i povećati sigurnost - stoji.
Vinjete ne rješavaju kolone i gužve
Najpovoljnije i najkvalitetnije
Krenimo redom. Zaključak da su naše autoceste 'najskuplje u Europi' ili pak 'preskupe' (citat), definitivno ne stoji. Ta se atmosfera stvorila prije svega nakon usporedbe sa zemljama u okruženju koje su uvele sustav naplate cestarine putem vinjeta. Riječ je naravno o Sloveniji, Mađarskoj, Slovačkoj, a u nekim se tekstovima, odnosno prilozima spominje čak i Švicarska. Da su vinjete nesumnjivo stvar prošlosti, rekla je nedavno i Europska komisija (vidi okvir). Logično je stoga da tom sustavu više ne treba pridavati pažnju tijekom izrade bilo kakvih ozbiljnih studija, već se okrenuti naplati cestarine putem GPS-uređaja te količini štetnih emisija vozila.
S druge strane, mediji su vrlo perfidno izbjegli konkretnu usporedbu sa zemljama poput Italije, Francuske i Španjolske, a koje primjenjuju isti sustav naplate autocesta kao i Hrvatska. Spomenute zemlje su i naglašeno turistički orijentirane, što ih još više približava Hrvatskoj te dodatno raspiruje maštu o izbjegavanju usporedbe s njima. Na kraju, gle i čuda - u kontekstu te usporedbe - dionice pod HAC-om ispadaju najpovoljnijima! Naime, neka srednja vrijednost po kilometru koju smo dobili na osnovi izračuna nekoliko dionica iznosi 0,57 kuna, dok je raspon ostalih zemalja od 0,64 (Francuska) do 0,71 (Španjolska) kuna. ENC i popust od gotovo 22 posto u cijeloj smo priči potpuno ignorirali, no i to je način kako cijenu cestarine možete dodatno sniziti.
Vinjete ne rješavaju kolone i gužve
Bina Istra i AZM skuplji i od najskuplje Španjolske
Mnogi su se nakon nedavnog poskupljenja upitali - jesmo li pogriješili što autoceste nismo dali u koncesiju? Odgovor ćete dobiti bacite li pogled na cijene cestarina privatnih koncesionara - Bina Istre i AZM-a. Njihovi iznosi po kilometru na autocestama Zagreb-Macelj te Istarskom ipsilonu nadmašuju čak i najskuplju zemlju iz naše usporedbe - Španjolsku. Tek u tom slučaju se može uperiti prstom i reći 'pretjerali ste', no ne sjećamo se da je to itko u cijeloj ovoj priči doista i učinio.
Vinjetama odzvonilo, uvodi se isti sustav naplate u svim državama EU-a
I dok se u Hrvatskoj vodi vječna rasprava - vinjete - da ili ne? i zašto imamo najskuplje autoceste?, Europska komisija konkretizirala je planove oko sustava naplate cestarina u budućnosti. Ti planovi isključuju postojeće vinjete poput onih u Sloveniji, Austriji ili Švicarskoj ili pak one buduće u Njemačkoj. Naime, od 2023. se za teretna vozila uvodi plaćanje po prijeđenoj udaljenosti, dok će se isti sustav za automobile početi primjenjivati od 2027. Cestarina će se obračunavati isključivo pomoću EETS-a (European Electronic Tolling System) koji će zamijeniti sve ostale sustave. Osim udaljenosti koju je vozilo prešlo, u obzir će se uzimati i količina CO2 koju je pritom ispustilo. Takav će sustav, naravno, favorizirati novija i ekološki prihvatljivija vozila. Sustav naplate cestarine nije obavezan za sve države EU, odnosno njima samima je prepušteno da odluče žele li ga uopće uvesti ili ne. No odluče li se za sustav naplate, odnosno cestarine, tada će to morati biti u okvirima, tj. prema pravilima koja je zadala Europska komisija.
Kristijan Tićak
Foto:
MPH
Objavljeno:
3.8.2017.