Korisnik aplikacije, za razvoj koje su Hrvatske autoceste ovih dana raspisale javni natječaj vrijedan 3,3 milijuna kuna, trebao bi na mobitel dobivati informacije, među ostalim, gdje su prometni čepovi i zbog čega te kakvi su uvjeti vožnje na prometnicama diljem Europe.


Četiri potprojekta

Riječ je o projektu za koji je Hrvatska dobila nepovratnih deset milijuna eura iz budžeta Europske unije, ili čak 85 posto ukupne investicije, što joj je, kada su u pitanju veće investicije u prometu, pošlo za rukom i u slučaju gradnje pelješkog mosta.

– Ovim projektom omogućava se razvoj jedinstvenog Inteligentnog sustava transporta na razini Republike Hrvatske i njegovo uključenje u transportne sustave Europe, a sve u skladu s Nacionalnim programom za uvođenje i razvoj ITS-a u cestovnom prometu – kažu nam u Hrvatskim autocestama, raščlanjujući buduću investiciju na četiri ključna potprojekta.

Riječ je o uspostavi nacionalne pristupne točke koja se uklapa u europski transportni sustav, glavnom centru za nadzor prometa na autocestama i istom takvom centru za nadzor cesta te uvezivanju budućih i postojećih sistema informiranja o stanju na cestama u jedan sustav.

Prema preporuci Europske komisije za ITS sustav, riječ je o rješenju koje, prije svega, treba donijeti uštede u prometu u cijeloj Uniji, kroz bolji protok vozila, sigurniju vožnju i manje gužve. Bruxelleska administracija uočila je da članice Unije ne surađuju dovoljno u razmjeni informacija o stanju na njihovih prometnicama.

Stoga je ovo rješenje, primjerice, za vozače kamiona na međunarodnim rutama omogućilo pronalaženje slobodnog parkirališnog mjesta.

Isto tako, vozila komunalnih službi u gradovima mogu bolje isplanirati svoje usluge pomoću ove aplikacije koja je neka vrsta "naprednog GPRS-a, a tvrtke koje nude razvoj ove aplikacije imaju u svojoj ponudi i naplatu korištenja najfrekventnijih gradskih prometnica bez kartica i ručne naplate.

Iako je u Nacionalnom programu za uvođenje i razvoj ITS-a u cestovnom prometu predviđeno da se ovim sustavom uvede i beskontaktno plaćanje cestarina na dijelu naših autocesta, to neće biti slučaj.

– Sustav naplate cestarine nije predmet ovog projekta – poručili su nam iz Hrvatskih autocesta, čije je resorno Ministarstvo prometa, pomorstva i infrastrukture upravo u postupku odabira međunarodnog konzultanta koji će predložiti najbolji način naplate cestarina na našim autocestama.


Radiokanal

Preporuka je Europske komisije, inače, da se uvede elektroničko plaćanje cestarina i u potpunosti odustane od vinjeta i ručne naplate, te da se cijene čak vezuju uz emisiju štetnih plinova vozila.

Kao rok u kojem Hrvatska mora iskoristiti odobrenih deset milijuna eura za sustav inteligentnog transporta označena je 2019. godina. Osim putem aplikacije na mobitelima, vozačima će informacije koje se prikupe na ovaj način biti dostupne i na posebnom internetskom portalu i radiokanalu.

 
Rekordan vikend

Promet autocestama kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC) tijekom vikenda 12. i 13. kolovoza porastao je u odnosu na usporedivi lanjski vikend za 1,4 posto, uz rast prihoda od cestarine za 16,5 posto, a rast prihoda od 10,9 posto ostvaren je i na Autocesti Rijeka – Zagreb.

Na autocestama u nadležnosti HAC-a protekloga je vikenda evidentirano 683.825 vozila i naplaćena cestarina u iznosu od 38,8 milijuna kuna bez PDV-a, izvijestili su u ponedjeljak iz HAC-a.

U usporedivom vikendu prošle godine zabilježeno je 674.544 vozila i naplaćena cestarina u iznosu od 33,3 milijuna kuna bez PDV-a.

Tako je promet vozila porastao za 1,4 posto, a prihod od naplaćene cestarine za 16,5 posto u odnosu na isti vikend prošle godine

Izvor: Slobodna Dalmacija
Piše: Vedran Marjanović
Foto: Ilustracija iStock
Objavljeno: 17. 8. 2017.
Poveznica na izvor