ZAGREB » HDZ će, ako poslije izbora dođe na vlast, odmah mijenjati zakone koje sadašnja Vlada planira uskoro donijeti kako bi provela plan B monetizacije autocesta, odnosno privatizirala tvrtku koja će njima upravljati. Objektivna je procjena da zakone, prema parlamentarnoj proceduri, neće biti moguće donijeti prije listopada, a tada sadašnja vlada neće imati vremena da ih provede u praksi. Ostat će posao novoj vladi, no ako vladu bude vodio HDZ - sve će to biti stopirano i izmijenjeno.


Oleg Butković, gradonačelnik Novog Vinodolskog i predsjednik HDZ-ovog Odbora za promet, pomorstvo i veze, kazao nam je da je jasno kako će rješavanje problema autocesta ostati novoj vladi, a HDZ je jasan - protivi se i monetizaciji, i prodaji tvrtke HAC- ONC, po vladinom planu B.

- Ako HDZ bude konstituirao vladu, mi najprije moramo restrukturirati tvrtke. U tim tvrtkama ima puno prostora da ih se učini stabilnima i učinkovitim. Restrukturirati znači smanjiti troškove i povećati prihode. U HDZ-u radimo s na čitavom nizu prijedloga i u naplati cestarine te kako bi same tvrtke bile učinkovitije - kaže nam Butković.


Znači li to otpuštanja ljudi?


Reprogram duga


- Treba razgovarati sa sindikatima, a oni su svjesni problema. Znaju da tvrtke nisu ni učinkovite niti stabilne. Nećemo odjednom otpustiti 1.800 ljudi, postoji i prirodni odljev, ali isto tako ako imamo sposobnih inženjera u HAC-u, a u Hrvatskim željeznicama ih nemamo, onda im možemo ponuditi posao u HŽ-u. Dakle, najprije restrukturiranje, a kad tvrtke budu restukturirane - treba reprogramirati obveze. Ovih pet godina su anuiteti udarni a. poslije 2022. godine su manji. Moguće je restrukturirati obveze, kaže Butković.
 
Mislimo da ne treba prodavati, nema smisla prodavati nešto što donosi prihod

Svakako, HDZ je protiv bilo kakve privatizacije autocesta. Butković kaže da bi monetizacija donijela osjetno više nego privatizacija autocesta po ovom planu B. Jer, u monetizaciji bi se koncesija bila dala u 40 godina a prihod od koncesijske naknade bi bio oko 2,5 milijardi eura. To je oko 70 posto duga. Prijedlog B je s koncesijom na 50 godina, a dvostruko manje bi se prihodovalo od takve prodaje. Oko 4,2 milijarde eura su obveze od HAC-a i ARZ-a, a privatizacija bi riješila oko 1,2 milijarde, pa bi ostalo tri milijarde eura neriješenih obveza. Te obveze bi opet trebalo reprogramirati.


Obveze autocesta


Možda bi, kaže, trebalo uvesti vinjete, i to je jedna od varijanti koje treba detaljno razraditi. Na početku se ubiralo 60 lipa po litri goriva, što je godišnje bilo oko 900 milijuna kuna. Zatim je Vlada jednokratnom odlukom uzela 40 lipa i ostalo je za obveze autocesta 20 lipa po litri goriva. Na osnovu 60 lipa je planirana varijanta povrata duga. Hrvatska željeznica je na osnovi smanjenja za autoceste, dobila po 20 lipa, ali nisu pokrenuti nikakvi infrastrukturni projekti. Mislimo da ne treba prodavati, nema smisla prodavati nešto što donosi prihod, poput autocesta - smatra Butković.
 
 
Izvor: Novi list, tiskano izdanje od 24. 6. 2015.
Autor: Zdenko Duka
Foto: M. Aničić
Objavljeno 24. 6. 2015.