Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić iznio je ovih dana svoj još jedan, novi plan za autoceste ako propadne njihovo koncesioniranje. To je javna ponuda dionica tvrtke HAC-Održavanje i naplata cestarine.

Alternativa koncesiji

No, sad kad govori o tom novom planu B, ministar više ne spominje ono što je govorio donedavno kad je objašnjavao koja je alternativa davanju autocesta u koncesiju. A tada je govorio da je Plan B poskupljenje goriva za 40 lipa po litri, rezanje mirovina i plaća koje se isplaćuju iz državnog proračuna. Govorio je Hajdaš Dončić i da, ako koncesija propadne, neće biti novca za Pelješki most, most Čiovo, prugu Dugo Selo – Križevci i za druge projekte koji bi se trebali sufinancirati iz fondova EU. Pritom u svojim zadnjim nastupima Hajdaš Dončić istodobno najavljuje kako će se u rujnu raspisati natječaj za gradnju Pelješkog mosta za koji inače, prema njegovim riječima, neće biti novca ako koncesioniranje autocesta propadne!?

No, vrlo je upitno i hoće li Hajdaš Dončić ostvariti i taj novi plan B za autoceste. Stručnjaci za IPO kažu da je za njegovu pripremu i provedbu potrebno pola godine, i to nakon što se izaberu savjetnici za taj posao. S obzirom na to da je sad ožujak, a do kraja godine će se održati parlamentarni izbori, IPO HAC-ONC-a je gotovo nemoguće provesti do kraja mandata ove vlade. Stvar je dodatno komplicirana jer se moraju prebaciti prava upravljanja s HAC-a i ARZ-a na tu tvrtku, a za to je potrebno mijenjati i zakone i donositi nove. Ministar Hajdaš Dončić i dalje stoji, tvrde u njegovu ministarstvu, iza svega što je dosad govorio o alternativama koncesiji iako je smislio novi Plan B. Kažu da je, govoreći o mogućim scenarijima, navodio mnogo opcija zbog činjenice da se negdje mora uzeti da bi se krediti vratili.

– U takvim predviđanjima ministar je dao primjer mogućeg izračuna prikupljanja novca za vraćanje kredita, a jedan je od povećanja trošarina za gorivo, koje bi, ugrubo, sa sadašnje pozicije trebalo dići za još najmanje 40 lipa kako bi se dugovi koji dolaze na naplatu mogli podmirivati – navode u Ministarstvu. Dodaju da je ministar u prenesenom smislu govorio kako se u situacijama kad imamo dug negdje mora uzeti da bi se kredit vratio, pa tako u pitanje može doći i mirovinski i zdravstveni sustav.

Bez odgovora o IPO-u

No, na naše pitanje hoće li gorivo poskupjeti i hoće li biti dovoljno novca za mirovine i plaće ako se provede plan B, a ne plan A, za autoceste iz ministarstva odgovaraju da ima više alternativa ako do koncesije ne dođe.

– No, ponavljamo kako je koncesija najprihvatljivija za rješavanje problema kreditnog duga HAC-a i ARZ-a – navode u Ministarstvu. Na pitanja o rokovima za provedbu IPO-a i na koji način namjeravaju angažirati savjetnike za to, nisu odgovorili.

>> Milanovićevi vlakovi do izbora, a pruge za neke druge vlade

Refinanciranje zajmova najbolje rješenje za upravljanje autocestama

U HDZ-u, koji vodi u svim anketama istraživanja javnog mnijenja, smatraju da Vlada mora zadržati mogućnost sudjelovanja u donošenju strateških i važnih odluka u budućem upravljanju autocestama.

– Restrukturiranje društava i refinanciranje zajmova smatramo rješenjem koje će omogućiti zadovoljavajuće i stabilno poslovanje društava koje upravljaju autocestama – kaže Oleg Butković, predsjednik Odbora za pomorstvo, promet i veze HDZ-a.

Na pitanje hoće li HDZ, ako dođe na vlast, provesti IPO HAC-ONC-a, Butković odgovora da bi mogućnost uključivanja privatnog sektora u rješavanje problematike zaduženosti autocesta morala biti utemeljena u ozbiljnim ekonomskim analizama.
 
IPO HAC ONC-a trajao bi 5-6 mjeseci
 
Pripremna faza – društvo daje financijska izvješća, a savjetnici izvještaj o dubinskom snimanju
Financijski savjetnici s društvom rade dugogodišnji poslovni plan, procjenu vrijednosti i namjenu sredstava iz IPO-a
 
Izrada Prospekta – u njemu su sve informacije iz faze 1., a potom Prospekt mora odobriti regulator
Nakon odobrenja Prospekta pozivaju se investitori za sudjelovanje u upisu dionica
 
Marketing transakcije – zajedno s fazom 1. i 2. – financijski savjetnici i društvo razvijaju ‘investicijsku priču’
Izrada svih marketinških materijala, npr. prezentacija za investitore, te tzv. road show
 
Ponuda dionica – za potrebe Prospekta definira se struktura ponude (cijena, tko može upisivati...)
Određuje se datum početka upisa dionica, a nakon završetka određuje se finalna cijena i broj dionica
 
 
Izvor: Večernji.hr
Autor: Josip Bohutinski
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Objavljeno: 6. 3. 2015.