Dana 5. studenoga 2015. godine na www.slobodnadalmacija.hr objavljenog u 16.29 sati u tekstu pod naslovom "Dokad će nam se medvjedi ukazivati na autocesti?! Alo, HAC, ne igrajte se našim životima!" autora Jakova Žarka objavljene su netočne i neosnovane informacije kojima su teško i trajno povrijeđeni ugled i dobar glas, ime i sloboda privređivanja trgovačkog društva Autocesta Zagreb-Rijeka d.d. te zahtijevamo da sukladno pozitivnim odredbama Zakona o medijima (NN broj 59/04, 84/11, 81/13) objavite ispravak kako slijedi:

"Informacije iznesene dana 5. studenoga 2015. godine na www.slobodnadalmacija.hr u tekstu pod naslovom "Dokad će nam se medvjedi ukazivati na autocesti?! Alo, HAC, ne igrajte se našim životima!" autora Jakova Žarka netočne su i neosnovane, pa je tako netočno i neosnovano:

-da se koncesionar autocesta igra ljudskim životima

-da putnici nisu sigurni na autocestama, da su autoceste nesigurne i da se autoceste loše održavaju

-da putnicima nije osigurana sigurnost iako korisnici usluga uredno plaćaju za korištenje autoceste

-da se sustav ne održava uredno i na vrijeme

-da se ne kontrolira uredno postavljena zaštitna mreža na bočnim stranama autoceste

-da su prijelazi za životinje izgrađeni na mjestima gdje nisu potrebni, da su neki i predimenzionirani

-da stručne službe hitno trebaju pregledati cijelu dionicu - žičane ograde autoceste, posebno na mjestima gdje se mogu očekivati divlje životinje.

Naime, iako se u naslovu teksta djelomično prozivaju Hrvatske autoceste d.o.o. (HAC), u nastavku objavljenog teksta proziva se trgovačko društvo Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. te se opisuje događaj ulaska medvjeda na autocestu od 5. studenoga ove godine, na autocesti A6 Rijeka - Zagreb kojom gospodari Autocesta Rijeka - Zagreb d.d., stoga je potrebno zatražiti ispravak netočnih i neosnovanih informacija. Napominje se da su autoceste najsigurnije prometnice za promet cestovnih vozila u Hrvatskoj, a autocesta Rijeka-Zagreb izgrađena je i puštena u promet temeljem dobivenih dozvola od nadležnih upravnih tijela, pritom zadovoljavajući sve vrlo visoke kriterije, a koji obuhvaćaju i zahtjeve za ugrađenu opremu kao što je zaštitna žičana ograda na autocesti.

S aspekta sigurnosti prometa, oprema se redovito održava prema propisanom standardu redovitog održavanja, a s aspekta pojave životinja na autocesti, kako tumače stručnjaci s Veterinarskog fakulteta, zaštitna žičana ograda ne predstavlja nepremostivu prepreku za medvjeda s obzirom na njegove sposobnosti penjanja te mogućnost savladavanja prepreka (u ovom slučaju zaštitne žičane ograde), osobito ako se nađe u situaciji potrage za hranom, a što je ove godine češća pojava zbog izostalog uroda bukvice i drugih šumskih plodova. Stoga neprekidno održavamo postojeći sustav i unaprjeđujemo ga kako bi zagarantirali sigurnu i udobnu vožnju našim korisnicima te smanjili negativne utjecaje autoceste na okoliš.

Tako su ove godine za dodatnu sigurnost kako korisnika, zaposlenika i životinja, na dionicama autoceste Rijeka-Zagreb gdje je pojava životinja najčešća dodatno ugrađene električne ograde te izlazna vrata i iskočne rampe, financirane iz međunarodnog EU projekta LIFE DINALP BEAR na kojem trgovačko društvo Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. sudjeluje kao punopravan partner, a koji traje od 2014. do 2019. godine.

Tvrdnja iznesena u tekstu o suvišnosti broja zelenih mostova, zaključuje se, temeljena je na nečijim osobnim pretpostavkama i u najmanju ruku je nedobronamjerna, s obzirom da se pri planiranju svakog zelenog mosta provodila analiza kretanja divljih životinja u okolnom području kao temelj za lociranje i dimenzioniranje ovakvih jedinstvenih građevina. Treba napomenuti, što se tiče dimenzija istih, da su zeleni mostovi projektirani na minimalno prihvatljive dimenzije osobito u svojoj širini, osim racionalizacije troškova, prvenstveno zato da bi se životinje zbog svoje plahosti osjećale sigurno prelazeći autocestu preko dovoljno prostranog umjetno izgrađenog prolaza. U protivnom, isti ne bi ispunjavali svoju svrhu, a kontinuiranim praćenjem kretanja životinja dokazano je upravo suprotno, jer sve zelene mostove životinje koriste vrlo intenzivno.

Na žalost, ponekad sve propisane i poduzete mjere za sprječavanje ulaska životinja ne spriječe životinje, pa se, primjerice medvjed nađe u ograđenom prostoru autoceste. Tada započinje hitna intervencija posebno obučenog Interventnog tima za medvjede, sa zadaćom sprječavanja prometnih kolizija vozila i životinja. Upravo je ovo bio slučaj i u petak 5.11 2015. godine, kada se u skladu s Protokolom za postupanje Interventnog tima za medvjede na Autocesti Rijeka - Zagreb nakon neuspješnog pokušaja istjerivanja medvjeda s ograđenog prostora autoceste, zatvorio promet autocestom na 15 minuta te pravovremenom reakcijom članova Interventnog tima otklonila opasnost po naše korisnike, sudionike u prometu te zaposlenike, cestare i vatrogasce koji su bili na mjestu događaja. Tom prilikom bilo se primorano usmrtiti medvjeda, zbog čega izražavamo žaljenje, no sigurnost i zdravlje ljudi su nam na prvom mjestu.

Rezultat svih naših nastojanja u povećanju sigurnosti očituje se i u pozitivnim trendovima smanjenja prometnih nesreća kako onih koje uključuju životinje, tako i ukupnog broja nesreća, a u prilog tvrdnji iznesenih u ovom zahtjevu za ispravak prilažu se fotografije.

Objavom navedenih netočnih i neosnovanih informacija postupljeno je suprotno osnovnim postulatima novinske profesije te nisu postojali uvjeti za njihovu objavu. Naime, trgovačko društvo Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. prije objave navedenih informacija, niti nakladnik niti autor nisu kontaktirali te su objavljene senzacionalističke i u cijelosti neistinite i netočne informacije o tome da trgovačko društvo Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. ne vodi brigu o sigurnosti putnika, sigurnosti i održavanju prometnica te stanju na autocesti Rijeka-Zagreb. Slijedom iznesenog, traži se objava ispravka kako je to navedeno.

Josip Šala

direktor Društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.
 
 
Izvor: Slobodna Dalmacija
Objavljeno: 18. 11. 2015.