Gotova autocesta čeka devet mjeseci na otvaranje!
(Slobodna Dalmacija)
OD ZAGREBA DO SISKA PUŽEVIM KORAKOM
Petog lipnja prošle godine Vlada je donijela pomalo neobičnu odluku o naplati cestarine na neizgrađenoj dionici autoceste Zagreb – Sisak od Buševca do Lekenika. Naplata će, utvrdila je Vlada, početi najesen kad se dovrši izgradnja dionice i otvori promet na njoj.
No, nakon devet mjeseci ništa se od te odluke nije ostvarilo!– Idućeg tjedna očekujemo tehnički pregled dionice Buševec – Lekenik, no u ovom trenutku ne znamo kad bi na dionici mogao biti otvoren promet jer to ovisi o trajanju tehničkog pregleda i njegovu ishodu – rečeno nam je jučer u Hrvatskim autocestama. Rok koji je zadala Vlada, kažu u Odjelu za odnose javnošću HAC-a, nije ostvaren zato što je Općina Lekenik potkraj prošle godine proglasila stanje elementarne nepogode na svojem području.
Devet kuna
– Zemljište na kojem je trebalo dovršiti dionicu autoceste našlo se pod poplavama – objašnjavaju u državnim autocestama. Tako su poplave za još uvijek neutvrđeni broj mjeseci osujetile davni plan državne cestogradnje da se barem polovica autoceste Zagreb – Sisak dovrši i počne naplaćivati po cijeni od devet kuna za osobne automobile.
Još prije šest godina otvoren je, naime, promet na dionici Velika Gorica – Buševec, ali bez naplate. Na tu dionicu nastavlja se 11,8 kilometara dug pravac do Lekenika, koji je prema davnim planovima HAC-a trebao biti dovršen najkasnije 2011., jer je riječ o ne previše zahtjevnoj gradnji, u ravnici, bez vijadukta i mostova.
Čak je prvotni plan državne cestogradnje bio da do 2012. bude gotova kompletna autocesta do Siska. Plan i nije bio toliko ambiciozan kad se zna da su za autocestu od Bosiljeva do Splita, kudikamo dužu i zahtjevniju od “sisačke” autoceste, trebale četiri godine.
Prema Vladinim službenim planovima cestogradnje iz 2008., dionica Velika Gorica – Lekenik trebala je koštati 586 milijuna kuna. No, kad je u promet predavana devet kilometara duga poddionica Velika Gorica – Buševec, kao cijena samo te poddionice naveden je iznos od 647 milijuna kuna.
U travnju 2010., prilikom obilaska tadašnje premijerke Jadranke Kosor gradilišta poddionice Buševec – Lekenik, novinarima je rečeno da poddionica košta 592 milijuna i da je krajnji rok dovršetka radova konac 2012. godine. Istom je prigodom, kao cijena čitave autoceste do Siska, naveden iznos od pet milijardi i 100 milijuna kuna.
Da je dio do Lekenika dovršen barem kako je lani planirano, i da je počela naplata od devet kuna, HAC je mogao priskrbiti lijepe prihode koji bi mu olakšali financijske teškoće. Najblaže rečeno, opušteni pristup dovršetku dionice Buševec – Lekenik, s pripadajućim početkom ostvarivanja prihoda, tipičan je za tvrtke koje nemaju financijskih problema! Što se za HAC nikako ne može reći.
Isprva se odgoda zacrtanih planova za autocestu Zagreb – Sisak opravdavala financijskom krizom koja je kulminirala 2011., kako državnog proračuna, tako i izvođača radova poput “Konstruktora”. Država, naime, nije mogla jednostavno ukloniti s gradilišta izvođača radova koji je u blokadi, nego se morao postići dogovor.
Sporni kilometri
Inače, iznenadni interes Vlade u lipnju prošle godine za autocestu koju HAC-ovi izvođači radova grade od 2007. posljedica je posjeta predsjednika Vlade Zorana Milanovića Sisku koji se dogodilo nekoliko dana prije odluke o naplati cestarine. Milanović je uočio, ili su ga na to upozorili njegovi domaćini, da gradnja autoceste do Siska traje već sedam godina, iako nije riječ o građevinski zahtjevnim radovima. Stoga se požurilo s odlukom o naplati cestarine iako autocesta nije stavljena u promet.
Ono što nedostaje u Vladinoj odluci iz lipnja prošle godine jest rok dovršetka autoceste Zagreb – Sisak koji podrazumijeva izgradnju još dvadesetak kilometara. No, je li uopće primjereno očekivati takve rokove, imajući u vidu vjerodostojnost Vladinih najava o izgradnji dionice Buševec – Lekenik?
592 milijuna kuna je vrijednost radova na dionici Buševec – Lekenik
5,1 milijardu kuna je vrijednost cijele autoceste od Zagreba do Siska
4 godine gradila se autocesta od Splita do Bosiljeva