No, nakon devet mjeseci ništa se od te odluke nije ostvarilo!– Idućeg tjedna očekujemo tehnički pregled dionice Buševec – Lekenik, no u ovom trenutku ne znamo kad bi na dionici mogao biti otvoren promet jer to ovisi o trajanju tehničkog pregleda i njegovu ishodu – rečeno nam je jučer u Hrvatskim autocestama. Rok koji je zadala Vlada, kažu u Odjelu za odnose javnošću HAC-a, nije ostvaren zato što je Općina Lekenik potkraj prošle godine proglasila stanje elementarne nepogode na svojem području.

Devet kuna

– Zemljište na kojem je trebalo dovršiti dionicu autoceste našlo se pod poplavama – objašnjavaju u državnim autocestama. Tako su poplave za još uvijek neutvrđeni broj mjeseci osujetile davni plan državne cestogradnje da se barem polovica autoceste Zagreb – Sisak dovrši i počne naplaćivati po cijeni od devet kuna za osobne automobile.

Još prije šest godina otvoren je, naime, promet na dionici Velika Gorica – Buševec, ali bez naplate. Na tu dionicu nastavlja se 11,8 kilometara dug pravac do Lekenika, koji je prema davnim planovima HAC-a trebao biti dovršen najkasnije 2011., jer je riječ o ne previše zahtjevnoj gradnji, u ravnici, bez vijadukta i mostova.

Čak je prvotni plan državne cestogradnje bio da do 2012. bude gotova kompletna autocesta do Siska. Plan i nije bio toliko ambiciozan kad se zna da su za autocestu od Bosiljeva do Splita, kudikamo dužu i zahtjevniju od “sisačke” autoceste, trebale četiri godine.

Prema Vladinim službenim planovima cestogradnje iz 2008., dionica Velika Gorica – Lekenik trebala je koštati 586 milijuna kuna. No, kad je u promet predavana devet kilometara duga poddionica Velika Gorica – Buševec, kao cijena samo te poddionice naveden je iznos od 647 milijuna kuna.

U travnju 2010., prilikom obilaska tadašnje premijerke Jadranke Kosor gradilišta poddionice Buševec – Lekenik, novinarima je rečeno da poddionica košta 592 milijuna i da je krajnji rok dovršetka radova konac 2012. godine. Istom je prigodom, kao cijena čitave autoceste do Siska, naveden iznos od pet milijardi i 100 milijuna kuna.

Da je dio do Lekenika dovršen barem kako je lani planirano, i da je počela naplata od devet kuna, HAC je mogao priskrbiti lijepe prihode koji bi mu olakšali financijske teškoće. Najblaže rečeno, opušteni pristup dovršetku dionice Buševec – Lekenik, s pripadajućim početkom ostvarivanja prihoda, tipičan je za tvrtke koje nemaju financijskih problema! Što se za HAC nikako ne može reći.

Isprva se odgoda zacrtanih planova za autocestu Zagreb – Sisak opravdavala financijskom krizom koja je kulminirala 2011., kako državnog proračuna, tako i izvođača radova poput “Konstruktora”. Država, naime, nije mogla jednostavno ukloniti s gradilišta izvođača radova koji je u blokadi, nego se morao postići dogovor.

Sporni kilometri

I tijekom 2013. nađen je izlaz u predstečajnim nagodbama i novim Vladinim investicijama u cestogradnji, pa su se radovi i na autocesti Zagreb – Sisak nastavili. No, tih niti 12 kilometara nikako da se dovrši.

Inače, iznenadni interes Vlade u lipnju prošle godine za autocestu koju HAC-ovi izvođači radova grade od 2007. posljedica je posjeta predsjednika Vlade Zorana Milanovića Sisku koji se dogodilo nekoliko dana prije odluke o naplati cestarine. Milanović je uočio, ili su ga na to upozorili njegovi domaćini, da gradnja autoceste do Siska traje već sedam godina, iako nije riječ o građevinski zahtjevnim radovima. Stoga se požurilo s odlukom o naplati cestarine iako autocesta nije stavljena u promet.

Ono što nedostaje u Vladinoj odluci iz lipnja prošle godine jest rok dovršetka autoceste Zagreb – Sisak koji podrazumijeva izgradnju još dvadesetak kilometara. No, je li uopće primjereno očekivati takve rokove, imajući u vidu vjerodostojnost Vladinih najava o izgradnji dionice Buševec – Lekenik?
 
Otkup zemljišta
 
Za dovršetak “sisačke” autoceste u cjelovitom opsegu od 47 kilometara potrebno je još izgraditi dionice Jakuševac – Velika Gorica i Lekenik – Sisak. Dio od Jakuševca sporan je zbog ranžirnog željezničkog kolodvora koji se nalazi na tom pravcu i uloge zagrebačke gradske uprave u rješavanju imovinsko-pravnih prepreka za početak gradnje. Početak gradnje dionice do Siska uopće nije u ovogodišnjim planovima zbog proračunske štednje i financijskih problema HAC-a, nego će za otkup zemljišta na trasi biti izdvojeno 620 tisuća kuna.
 
BROJKE
 
2012. početak te godine bio je krajnji rok za dovršetak radova na spornoj dionici
592 milijuna kuna je vrijednost radova na dionici Buševec – Lekenik
5,1 milijardu kuna je vrijednost cijele autoceste od Zagreba do Siska
4 godine gradila se autocesta od Splita do Bosiljeva
 
 
Izvor: Slobodna Dalmacija
Autor: Vedran Marjanović
Objavljeno: 10. 3. 2015.