Predsjednik Odbora Peđa Grbin (SDP) uvodno je ustvrdio da bi potvrdan odgovor na predloženo referendumsko pitanje značio apsolutnu zabranu koncesija, ne samo na autocestama, nego na svim javnim cestama, dakle na ukupno više od 27.000 kilometara izgrađenih autocesta, te državnih i županijskih cesta.

Riječ je, kaže Grbin, o potpunoj zabrani davanja koncesija za izgradnju i održavanje cesta, ali i za pružanje javnih usluga poput oglašavanja, ugostiteljstva, trgovine, benzinskih crpki i sl.

"Dvojbeno je je li takvo isključivanje niza djelatnosti s tržišta racionalno, odnosno ekonomski opravdano", rekao je Grbin koji je uvjeren da bi takva referendumska odluka značila kršenje niza obveza koje je Hrvatska preuzela kao članica EU-a, pa bi posljedica toga mogla biti blokada novca iz europskih fondova.

Upozorio je također da je Hrvatska u proceduri prekomjernog deficita koju će teško biti ispoštovati ako država bude morala plaćati jamstva za kredite kojima je financirana izgradnja autocesta.

"Ne možemo od EU tražiti da sufinancira Pelješki most, a pri tome ne poštivati europske propise", kazao je Grbin podsjetivši da do 2017. na naplatu dolazi 16 milijardi kuna HAC-ovih kreditnih obveza.


Manipulacija javnošću

Njegov stranački kolega Ivo Jelušić prozvao je sindikate i udruge koje su inicirale referendum za manipuliranje javnošću.

"Kampanja za prikupljanje potpisa govorila je kako bi zbog monetizacije država mogla izgubiti 80 milijardi kuna, s kojima bi mogla izgraditi 40.000 škola i vrtića. Ako će država to izgubiti, ja sam prvi za referendum, ali to nije istina. To je manipulacija građanima", ustvrdio je Jelušić.

Na sjednici su bili i predstavnici referendumske inicijative, kojima Grbin ni ovoga puta nije dopustio da sudjeluju u raspravi.


Pravnom savjetniku inicijative Enesu Ćerimagiću je žao što se nisu mogli obratiti Odboru kako bi objasnili što točno stoji u njihovu referendumskom pitanju.

"U Hrvatskoj postoje tri vrste koncesija - za javne usluge, za javne radove i za gospodarsko iskorištavanje općeg dobra. Koncesijom za javne usluge izgrađene autoceste daju se na upravljanje privatnom investitoru. Koncesijom za javne radove daje se investitoru na upravljanje autocesta koju je izgradio, a kad povrati svoju investiciju, vraća je državi. Koncesija za gospodarsko iskorištavanje općeg dobra daje se za autoceste, ugibališta i sve gospodarske djelatnosti koje se obavljaju na autocestama. Mi predlažemo samo zabranu koncesija za javne usluge", kaže Ćerimagić.

Ističe kako u Zakonu o cestama, čiju izmjenu inicijativa predlaže, eksplicite stoji što se smatra koncesijama na autocestama. "Koncesijama se smatraju koncesije za javne radove te ostale koncesije. Tu ne treba vjerovati ni Odboru niti inicijativi, Ustavni sud će donijeti svoje mišljenje o tome", poručio je Ćerimagić.

Iako Odbor Ustavnom sudu sugerira da prije donošenja odluke konzultira Sud EU-a, što bi proceduru odgodilo na više od godinu dana, Ćerimagić je uvjeren da se to neće dogoditi jer je Ustavni sud sposoban samostalno zaključiti je li inicijativa u skladu s europskim pravom.
 
 
Izvor: DubrovnikPRESS.hr
Autor: Hina/D.M.
Objavljeno: 4. 2. 2015.