Navedenih pet postaja u Dalmaciji spada među deset s najslabijim prometom u mreži autocesta, ali ostali izlazi s te liste za sada se ne diraju

U Hrvatskim autocestama jučer nam je potvrđeno da bi do kraja ove godine trebala biti uvedena automatska naplata cestarine na pet postaja Dalmatine. Riječ je o naplatnim postajama Ravča, Prgomet, Vučevica, Vrpolje i Blato na Cetini, na kojima trenutno radi 50 blagajnika zaposlenih u novoosnovanoj tvrtki HAC-ONC.

Uvođenje automata na nekim naplatnim postajama autocesta, prema riječima predsjednika Sindikata radnika hrvatskih cesta i autocesta Mladena Latinca, najavljivano je unutar tvrtke HAC-ONC već neko vrijeme. No, ističe Latinac, iznenađenje je što se automati prvo uvode, i to u svih pet slučajeva, baš na Dalmatini, koja trenutno ostvaruje odlične prihode.

Investicija od 7 milijuna kuna

– Tražit ćemo objašnjenje od Uprave, koja je tek preuzela upravljanje tvrtkom tako da još nismo dogovorili termin sastanka. Očekujemo da će blagajnici koji rade na naplati u pet postaja koje su predviđene za automatsku naplatu biti raspoređeni na druge poslove u HAC-ONC-u jer nas ionako, primjerice u održavanju, nema dovoljno – kazao nam je Latinac.

Upravo je nedostatak djelatnika na Dalmatini, kako doznajemo od Kate Kuprešak iz Odnosa s javnošću HAC-a, razlog zbog kojega se uvode automati na pet naplatnih postaja.

– U tijeku je priprema tehničkih uvjeta i natječajne dokumentacije za postupak javne nabave automata za naplatu cestarine i opremanja kontrolnog centra za upravljanje automatima. Planirana vrijednost investicije prve faze iznosi oko sedam milijuna kuna. U drugoj fazi provedbe ovog projekta bit će obuhvaćene naplatne postaje na autocesti A3. U ovom trenutku još se provode analize na temelju kojih će se odrediti na kojim će se naplatnim postajama 2016. godine uvesti automati za naplatu cestarine – navode u HAC-u i podsjećaju na to da su automati već uvedeni na tunelu “Sveti Ilija” i naplatnoj postaji Komin autoceste Zagreb – Varaždin.

Tumačenja kako se automati uvode na Ravči, Prgometu, Vučevici, Vrpolju i Blatu na Cetini jer te postaje spadaju među deset s najslabijim prometom u mreži autocesta, očito nisu uzela u obzir sve naplatne postaje HAC-ONC-a poput, primjerice, onih na autocesti Zagreb – Sisak. U HAC-u ne potvrđuju tvrdnje da se automati prvo uvode ondje gdje je promet slab, nego se pozivaju na planove restrukturiranja tvrtke i ušteda u poslovanju.

Sporna ušteda

Uštede uvođenjem automata, prema ocjeni predsjednika Radničkog vijeća HAC-ONC-a Mijata Stanića, tek treba dokazati.

– Može li se govoriti o uštedama kroz javnu nabavu automata ako imamo iskustvo s javnim nabavama na autocestama ovakvo kakvo imamo? Ako vam blagajnik koji ostane bez posla ode na burzu po naknadu koja se plaća iz državnog proračuna, kakva je to ušteda za porezne obveznike? U svakom slučaju, Radničko vijeće HAC-ONC-a nije upoznato s planom uvođenja automata, a to se ni ne može provesti bez odobrenja Radničkog vijeća. Vidjet ćemo – poručio nam je Mijat Stanić.

Od oko 2000 radnika, koliko ih je HAC-ONC preuzeo od HAC-a i Autoceste Rijeka – Zagreb, pola ih radi na naplati, a ostali na održavanju autocesta. Ako se procijeni da automati neće biti uvedeni u skorije vrijeme na naplatnim postajama s najvećim prometom, treba navesti kako se pet najprometnijih naplatnih postaja nalazi na prilazima Zagrebu, Karlovcu i Rijeci. Dugopolje je, kao najprometnija postaja u Dalmaciji, tek na osmome mjestu.

Vedran Marjanović
 
‘Prgomet treba izuzeti’
 
Vrgorčanin Mijo Barbir sindikalni je povjerenik u HAC-ONC-u za naplatne postaje na Dalmatini, od Šestanovca do Karamatića. Jedan je od rijetkih koji je javno progovorio o uvođenju automatske naplate cestarine koju HAC-ONC namjerava uskoro uvesti. Naime, neki radnici s kojima smo kontaktirali u strahu su za egzistenciju te nisu bili spremni sa svojim mišljenjem izići u javnost.
 
– Za sada nismo ništa službeno dobili, i ja sam sve informacije vezane uz to doznao iz medija. Na našem širem području time bi bile obuhvaćene naplatne postaje Ravča, Prgomet, Vučevica i Blato na Cetini. Moje je mišljenje da za neke postaje postoje objektivni razlozi da se to uvede, dok konkretno za Prgomet to ne bi bilo dobro. No, čak ako do toga dođe, opet će na nekim postajama gdje se uvede automatska naplata trebati jedan do dva radnika. Međutim, dok ne dobijemo konkretne informacije, ne bih želio ništa spekulirati – istaknuo je Barbir.
 
M. PRIMORAC
 
Naplatne postaje koje se automatiziraju:
 
1. Ravča
2. Prgomet
3. Vučevica
4. Vrpolje
5. Blato na Cetini
 
 
Izvor: Slobodna Dalmacija
Autor:  Vedran Marjanović
Foto:
Objavljeno: 13. 8. 2015.