Nasljednica Lujzijane i Karoline, autocesta Rijeka – Zagreb definitivno je izmijenila krajeve kroz koje prolazi, Primorje i Gorski kotar, te omogućila snažniji razvoj gospodarskih aktivnosti u PGŽ-u. Doista je to cesta koja život znači, šteta samo što se gradila i čekala predugih 40 godina

Autocesta Rijeka – Zagreb počela se graditi prije 50 godina. Prva dionica od Rijeke do Kikovice u dužini od 10,5 kilometara otvorena je 1971. godine, a izgradnja je završena u listopadu 2008. godine kada je dovršen puni profil u Gorskom kotaru, pa je autocesta u punoj dužini od 146,5 kilometara dobila četiri prometna traka.

Ovih dana navršava se i 20 godina od osnivanja Društva Autocesta Rijeka – Zagreb i sve to povod je za podsjećanje na značaj autoceste koja je spojila Primorje i glavni grad Hrvatske, prepolovila vrijeme putovanja između Rijeke i Zagreba i postala nasljednica legendarne Lujzijane i Karoline.

Danas se malo tko sjeća vremena kada je putovanje od Rijeke do Zagreba trajalo oko tri i pol sata jer autoceste nije bilo.
 
Kako se gradila i otvarala autocesta Rijeka – Zagreb

Orehovica – Kikovica (10,5 km) 1971.

Karlovac – Zagreb (39,3 km) 1972.

Kikovica – Oštrovica, poluautocesta (7,25 km) 1982.

Oštrovica – Vrata, poluautocesta (12,44 km) 1996.

Vrata – Delnice, poluautocesta (8,93 km) 1996.

Delnice – Kupjak, poluautocesta (7,92 km) 1997.

Vukova Gorica – Karlovac, autocesta (18,16 km) 2001.

Kupjak – Vrbovsko, autocesta (6,84 km), poluautocesta (10,59 km) 2003.

Čvor Bosiljevo 2, autocesta (2,92 km)2003.

Bosiljevo 2 – Vukova Gorica, autocesta (7,81 km) 2003.

Vrbovsko – Bosiljevo 2, autocesta (5,42 km), poluautocesta (8,44 km)2004.

Kupjak – Vrbovsko, puni profil (3 km)2006.

Vrbovsko – Bosiljevo 2, puni profil (8,44 km) 2007.

Kikovica – Oštrovica, puni profil (7,25 km) 2007.

Oštrovica – Vrata, puni profil (1,44 km) 2007.

Oštrovica – Vrata, puni profil (11 km) 2008.

Vrata – Delnice, puni profil (8,93 km) 2008.

Delnice – Kupjak, puni profil (7,92 km) 2008.

Kupjak – Stara Sušica, puni profil (7,59 km) 2008.
 
Prve dionice

Sve je počelo krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća kada su se počele graditi prve dionice buduće autoceste, spomenutih desetak kilometara na riječkoj strani na potezu od Rijeke do Kikovice te s druge zagrebačke strane na dionici Zagreb – Karlovac, koja je u dužini od 39,3 kilometra puštena u promet 1972. godine. Bile su to prve dionice autocesta u Hrvatskoj i među prvima u Jugoslaviji.

Tih godina malo tko bi mogao vjerovati da će na spajanje Rijeke i Zagreba trebati čekati desetljećima. Gotovo ništa nije se izgradilo u idućih 20 godina. Iznimka je samo dionica Kikovica – Oštrovica duga 7,25 kilometara, koja je puštena u promet 1982. godine i to u profilu poluautoceste. Tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća nastavljena je izgradnja, ali je tada također bila riječ o profilima poluautoceste i to na dionicama u Gorskom kotaru. Prvo su 1996. godine otvorene dionice Oštrovica – Vrata (12,44 kilometra) i Vrata – Delnice (8,93 kilometra). Zatim 1997. godine i Delnice – Kupjak (7,92 km).

Upravljanje na svim navedenim dionicama prije 20 godina preuzelo je Društvo Autocesta Rijeka – Zagreb, koje je osnovala Republika Hrvatska 26. siječnja 1998. godine. Glavni i najvažniji cilj ARZ-a bilo je dovršenje autoceste Rijeka – Zagreb u punom profilu, odnosno na potezu od Kupjaka do Karlovca ukupne duljine 60,18 km autoceste te na još 36,54 km poluautoceste, koju je bilo potrebno dograditi na puni profil.
 
 
Izvor: Novi list
Autor: Darko Pajić   
Foto: arhiva NL
Objavljeno: 27. 1. 2018.
Poveznica na izvor