Zainteresirani za autoceste su navodno američka financijska kuća Goldman Sachs s domaćim mirovinskim fondovima Zagrebačke, Erste i Privredne banke, a uz njih je i osiguravatelj Allianz te francuski građevinar Vinci. Australska investicijska banka Maacquire i mirovinski fond Raiffeisena trebali bi biti drugi ponuđač. Treći konzorcij predvodi austrijski građevinar Strabag.
 
Ministar Hajdaš Dončić u velikoj je akciji lobiranja i plašenja građana velikim dugovima i propasti proračuna ako autoceste ne odu u koncesiju. Ignorira više od pola milijuna potpisa za referendum protiv monetizacije te činjenicu da će se on možda održati i spriječiti koncesije.
 
Odluka je trenutačno na Ustavnom sudu. Prometno infrastrukturni ministar u Saboru poručio je da će morati, ako ne bude koncesija, podići cijenu goriva.
 
- Alternativa je 40 lipa skuplje gorivo. Kad bismo išli otplaćivati dugove, imali bismo manje standarde u školstvu i zdravstvu. Ne možemo imati i financirati sve – kaže ministar Hajdaš Dončić.
 
“NE ŽELIM NIKOGA STRAŠITI, ALI BIT ĆE MANJE NOVCA ZA ZDRAVSTVO, ŠKOLSTVO I SOCIJALU”
- o tome ako dug autocesta bude u proračunu
“NEĆE BITI NOVCA ZA ULAGANJE U CESTE I ŽELJEZNICE KROZ EU FONDOVE”
- raspast će se infrastruktura
“ALTERNATIVA JE DA VLADA PODIGNE CIJENU GORIVA 40 LIPA”
- sve preko leđa građana
 
Zadnjih mjeseci Vlada pokušava učiniti sve da uplaši građane te im pokaže da je koncesija isplativa i neizbježna. Već ranije je Hajdaš Dončić rekao da neće moći financirati održavanje i gradnju ostalih cesta te će se zakočiti ulaganje u željeznicu. Premijer Milanović upozorio je da će bez koncesije biti i manje mirovine svima mlađima od 52 godine jer bi mirovinski fondovi zarađivali na autocestama. Potpredsjednik Vlade Branko Grčić rekao je da bi to bila loša poruka investitorima jer, ako odustanu, nitko više ne bi htio ulagati u Hrvatsku.
 
- Njihovi argumenti su selektivni i jednostrani. Hajdaševa prezentacija izgledala je kao da ju je platio netko od potencijalnih koncesionara - kaže Mijat Stanić, čelnik Inicijative koja je skupila 530.853 glasa protiv monetizacije.
 

Hajdaš je sve manje pajdaš, a sve više mrgud

 
Vlada ima računicu da glavnica duga za autoceste iznosi četiri milijarde eura, a kroz godine treba platiti još četiri milijarde kamata. Očekuju od koncesionara za 40 godina upravljanja autocestom tri milijarde eura. Time bi zatvorili većinu dugova i plaćali kamate. Ono što su prešutjeli je da taj dug ne otplaćuje država te da nije u nikakvoj vezi sa zdravstvom i školstvom. Ako bi koncesionar dao tri milijarde eura, tek tada bi preostala milijarda eura sa svim kamatama završila u proračunu i utjecala na školstvo i zdravstvo.
 
- Stalno prešućuju da će koncesionar zarađivati umjesto države. Neka država uradi sve što bi uradio koncesionar i zarađuje - kaže Mijat Stanić.
 
I priča o podizanju cijena ne drži vodu. Vlada je lani uzela autocestama 40 lipa iz goriva kojima su otplaćivali kredite. Dala ih je željeznici i cestama za EU projekte. Tek jučer, nakon godinu dana, Hajdaš Dončić je objavio prvi projekt koji će sufinancirati EU u željeznici. A autocestama je oduzeto 900 milijuna kuna kojima se otplaćuju krediti i tako su dovedene u situaciju da ne mogu otplaćivati kredite. Stanić kaže kako bi taj novac trebalo vratiti autocestama.
 
- Građani ne bi trebali nasjesti na prijetnje ministra i Vlade - zaključuje Stanić.
 
 
Izvor: 24 sata
Autor: Ivan Pandžić
Objavljeno: 12. 12. 2014. u tiskanome izdanju