- U obje moguće varijante govorimo o monetizaciji javnog duga. Ja sam osobno više sklon koncesiji s nekim od partnera s kojima se trenutno vode pregovori, jer ćemo u tom slučaju moći do kraja isplatiti dug državnih tvrtki, HACa i ARZa. Tu smo uvijek govorili o 2, 8 do 3 milijarde eura prihoda. Međutim, ukoliko iz bilo kojeg razloga ta opcija ne prođe, »opcija B« bila bi privatizacija HAC ONCa i to po modelu gdje bi država, odnosno HAC kao državna tvrtka, imali 49 posto dionica, a 51 posto bi bilo ponuđeno tržištu. Između ostalog, svim građanima, ali ne samo građanima Hrvatske, već i građanima Europske unije, ukoliko za to postoji interes. Osim njih, mogući partneri su hrvatski mirovinski fondovi. Mana tog modela jest ta što se osigurava upola manje novca za otplatu dugova. No prednost je što bi se godišnja dobit na razini od 1, 3 milijarde kuna dijelila i te bi HAC zapravo mogao financirati dug koji će ostati, kazao je Hajdaš Dončić.
 

" Privatizacija HAC ONCa jest prikrivena prodaja autocesta, koja bi bila jednako štetna kao i koncesija
Mijat Stanić

Niti alternativna opcija nije prihvatljiva za Nezavisni cestarski sindikat, koji je s partnerima inicirao referendum protiv monetizacije. Kako ističe predsjednik NCSa Mijat Stanić privatizacija HAC ONCa jest prikrivena prodaja autocesta, koja bi bila jednako štetna kao i koncesija.


- Prodaja autocesta je zakonom zabranjena po Zakonu o cestama i stoga bi se zakon prethodno morao mijenjati u Hrvatskom saboru. HAC ONC ima tržišnu vrijednost isključivo ukoliko ima pravo na eksploataciju autocesta, odnosno na ubiranje prihoda od cestarine. Upravo bi zbog toga privatizacijom ove tvrtke bila provedena i prodaja autocesta, što je za Hrvatsku izuzetno štetno. Ovo su ministrove igre u nastojanju da izbjegne ostavku zbog propasti monetizacije, ostavku koju je sam i najavio. Očekujemo da će referendum proći, a onda koncesija više neće biti opcija, ne samo za HAC i ARZ, već i za BINA Istru kada njihova koncesija istekne. Za nas je jedino održivo rješenje da prihod od cestarine ide u državni proračun.
 
Milanović: Najpatriotskije rješenje
 
Predsjednik Vlade Zoran Milanović rekao je u petak da autoceste financijski »jako zagušuju« državu pa se razmišlja o mogućnosti da hrvatski mirovinski fondovi uđu u vlasništvo društva s 50-51 posto udjela, ostatak udjela imala bi država i građani ako su zainteresirani te »nema patriotskijeg i normalnijeg rješenja«.
»Hrvatski mirovinski fondovi jednako hrvatski novac, ušteđevine hrvatskih radnika plus građani ako su za to zainteresirani. I nema patriotskijeg normalnijeg rješenja«, dodao je Milanović odgovarajući na pitanje novinara.
 
 
Izvor: Novi list 28. 2. 2015.
Autor: Darko Pajić
Foto: S. Drechsler
 
 
 
Zaključak je u stilu starogrčke izreke "Boj se Danajaca i kada darove nose".
 
Kada ova dvojica nešto hvale - opravdano treba posumnjati da tu nešto ne valja.