Točno je, ako se sa EBRD-om potpiše prijedlog ugovora koji je na snazi, da će 200 milijuna eura država moći dobiti bez posebnih uvjeta, dok je jedan od predviđenih uvjeta za povlačenje preostalih 50 milijuna upravo angažiranje savjetnika za privatizaciju.

I ne samo to, EBRD je isplatu kredita u cijelosti uvjetovao i pokretanjem priprema za privatizaciju HAC-a, što se, doduše, prema slovu prijedloga ugovora o kreditu, može zamijeniti i Zakonom o razduživanju tvrtke. No, banka zadržava pravo uskratiti drugi dio kredita ako ne bude zadovoljna spomenutim zakonskim prijedlogom.

- Banka neće staviti 50 milijuna eura na raspolaganje zajmoprimcu ako nije donesen Zakon o razduživanju ili relevantne zakonske i regulatorne promjene koje omogućuju privatizaciju imovine i/ili entiteta hrvatskih autocesta - navodi se u prijedlogu ugovora s EBRD-om koji je usvojila prethodna Vlada Zorana Milanovića.

Aktualna Vlada, pak, prišla je nedavno donošenju potrebnog zakona o jamstvu države za zamišljeni kredit kod EBRD-a u korist HAC-a. Očekuje se da će istodobno biti potpisani i ugovor o kreditu i ugovor o jamstvu.

Jasno, i u ugovoru o jamstvu pobrojani su isti oni uvjeti pod kojima je EBRD spreman "pustiti" cijeli iznos kredita Vladi za sređivanja financija u HAC-u. A pritom je u jamstvenom ugovoru spomenut i konkretan iznos, tri milijuna eura, koji će Vlada morati platiti za savjetnika u privatizaciji HAC-a.

Kada je prijedlog ugovora o jamstvu za kredit HAC-a kod EBRD-a u Sabor prekjučer došao braniti pomoćnik ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Alen Gospočić, suočio se s pitanjem je li privatizacija HAC-a preduvjet da se dobije EBRD-ov kredit. Čak i nakon što su Gospočiću citirane spomenute odredbe ugovora, Butkovićev pomoćnik nije bio u stanju odgovoriti na postavljeno pitanje.

Nakon blamaže njegova pomoćnika u Saboru, oglasio se ministar Butković tvrdnjom da spomenutih tri milijuna eura može, ali i ne mora biti utrošeno za angažiranje savjetnika za privatizaciju. Pokušali smo jučer u Ministarstvu dobiti podrobnije objašnjenje ministrovih tvrdnji, no to nam do zaključenja ovog teksta nije pošlo za rukom.

Zanimalo nas je, među ostalim, ima li zajmoprimac, u ovom slučaju država, autonomno pravo koristiti tih tri milijuna eura predviđenih za privatizacijskog savjetnika po svome nahođenju, ili tek uz odobrenje kreditora? Hoće li, nadalje, Vlada pokušati izmijeniti uvjete kreditiranja kod EBRD-a ili će potpisati ponuđeno, pa tražiti izmjene?

U svakom slučaju, HAC nema vremena za čekanje. Ove godine mora vratiti čak 575 milijuna eura bankama, od čega je 466 milijuna eura glavnica uzetih kredita, a ostalo su kamate.

Osim planiranog zaduženja kod EBRD-a, HAC će se u prvoj polovici godine zadužiti još 200 milijuna eura kod triju domaćih poslovnih banaka, također uz jamstvo države. Na prošlotjednoj sjednici Vlade HAC-u su odobrena i zaduženja i jamstva.

Ni ovotjedna sjednica Vlade nije prošla bez odluka o zaduživanju autocesta, ovaj put na dnevnom redu bilo je javno poduzeće "Autocesta Rijeka-Zagreb" kojem su odobrena zaduženja i izdana jamstva za kredite u ukupnoj vrijednosti 70 milijuna eura.
 
 
Izvor: Slobodna Dalmacija
Piše Vedran Marjanović
Foto Srđan Vrančić/EPH
Objavljeno: 20. 5. 2016.
 
 
 
Još članaka o istoj temi:

SEEbiz.eu
HAC bi ipak mogao u privatizaciju