Umjesto da ubire naknadu, država u AZM i »Ipsilon« u 10 godina dala 3 milijarde kuna
(Novi list)
*Privatni koncesionari mogu trljati ruke
*Samo u tvrtku Bina – Istra u deset godina otišlo 1,92 milijarde kuna
*Država će im ove godine uplatiti 306,6 milijuna kuna, što je iznos koji doseže polovicu svih naknada što ih državni proračun ubere od 14 tisuća koncesijskih ugovora u godini
ZAGREB Hrvatska će u ovoj godini, otkriva nedavno doneseni rebalans proračuna privatnim koncesionarima na autocestama platiti ukupno 306,6 milijuna kuna. Riječ je o o uplatama koncesionarima koji su u većinskom privatnom vlasništvu – Bina Istra i Autocesta Zagreb – Macelj (AZM).
Ceste nisu bile gotove, ali su opet dobro naplaćene
Koncesionari Bina Istra i AZM nisu u koncesiju dobili u potpunosti izgrađene ceste, što će biti u slučaju monetizacije, nego su ugovori sklopljeni pod pretpostavkom da će se te ceste tek graditi. Ipak, francuski Bouygues dobio je koncesiju za gradnju Istarskog ipsilona, ali i tunel Učku koji je već bio izgrađen, te pravo da naplaćuje tunelarinu. Strabag je pak dobio u koncesiju, i to na 32 godine,već izgrađenih 40 kilometara i obvezu da izgradi preostalih 20 kilometara. Cestarinu je odmah počeo naplaćivati na već izgrađenom dijelu, a državu je to dosad koštalo milijardu kuna. Koncesiju će Bina Istra početi plaćati tek kad bude imala raspoloživu gotovinu, i to u vrijednosti 70 posto raspoložive gotovine.
Prema odgovorima što smo ih dobili iz Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture od 2004. godine do kraja 2013. godine tvrtki AZM država je za provedbu ugovora o koncesiji za gradnju autoceste Zagreb – Macelj uplatila 977,5 milijuna kuna, što uz ovogodišnjih predviđenih 96,6 milijuna kuna, ukupan iznos u deset godina podiže na više od milijardu kuna.U istom Ministarstvu dali su nam i podatke za isplate tvrtki Bina – Istra, ali samo za razdoblje od 2009. godine, otkad im je na ime uplate glavnice i ostalih obveza prema ugovoru isplaćeno ukupno 765 milijuna kuna, a tomu treba dodati i ovogodišnjih planiranih 210 milijuna kuna, što je u konačnici iznos od 975 milijuna kuna.
No, Godišnja izvješća o izvršenju državnog proračuna u posljednjih deset godina daju odgovor na pitanje koliko je država isplatila novca i ranijih godina na račun tvrtke Bina – Istra. Ta izvješća pokazuju da je od 2003. do kraja 2008. godine država tvrtki Bina – Istra uplatila 945 milijuna kuna na ime ugovora o glavnici, kao suvlasnik 49 posto dionica. To znači da je u deset godina iz državnog proračuna u tvrtku Bina-Istra otišlo ukupno 1,92 milijarde kuna.
To znači da je država u koncesiju dala dvije autoceste, od čega nije dobila ni kune nego ju je to u deset godina koštalo ukupno tri milijarde kuna. Jedino čemu se može nadati je da će nakon tri desetljeća te ceste dobiti u svoje vlasništvo. Podaci o uplatama Bina Istri od 1997. godine kada je ugovor sklopljen u proračunima za te ranije godine nisu navedeni kao pojedinačne stavke.