HAC i Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ) je na rubu propasti i jedino što ga može spasiti je ogromno zaduženje od 860 milijuna eura. O sudbini ovih državnih tvrtki u prvom redu odlučuje Europska komisija. Ima li spasa za njih? Sve ovisi o tome hoće li Bruxelles odobriti novo zaduženje ili će nam reći da se moramo sami spašavati. Sve ovo će se znati za točno 30 dana pa ne možemo baš reći da nam je ostalo puno vremena

Zasad je najpovoljnije riješenje da EU odobri novi kredit. Ako do toga ne dođe, jedino što ovoj Vladi ostaje je da zaduži državnu blagajnu s novim kreditom i tako spasi posrnule tvrtke. Ako se to dogodi, ministar financija Slavko Linić će prekršiti svoje obećanje da u ovoj godini neće biti novih zaduženja. Kako smo već doživjeli dva slučaja kad je Linić prešao preko svoje riječi, ne bi bilo neviđeno da tako bude i ovaj put. Puno veći problem je to što imamo svega 30 dana da nađemo rješenje. Direkcija Europske komisije, na čelu s Alexanderom Italianerom, nije spremna samo tako dopustiti Hrvatskoj da izda državna jamstva za spašavanje nečega što se možda ne isplati spašavati.

Ovo je najgora godina za HAC. Kako je HAC podigao dugoročni kredit koji će otplaćivati do 2031. godine, teško je reći da li spašavanje tvrtke u 2014. godini zapravo samo odugovlači od njene neizbježne propasti za nekoliko godina. Zato je Europska komisija jako skeptična oko odobravanja kredita. Ipak, ono što ide HAC-u u prilog je da se ove godine mora servisirati najveći dio duga i to 980 milijuna eura. HAC želi dio duga pokriti s kreditom u HPB-u, a ostalih 860 milijuna eura mora izmisliti država. Ako HAC uspije preživjeti ovu fiskalnu godinu, situacija može krenuti na bolje jer su rate u sljedećim godinama značajno manje od ovogodišnje.

Ministarstvo prometa već duže od mjesec dana uvjerava Direkciju da novi kredit nije namijenjen za financiranje redovitog poslovanja tvrtke jer je ono samo po sebi održivo te da će kredit služiti isključivo za otplatu dugova koji su služili za građenje prometnica. Kako je HAC bio sam posrednik u gradnji prometnica i kako se infrastruktura treba naplatiti iz državnog proračuna, za ovu situaciju nije kriv HAC, već Vlada. Tako bar smatra HAC-ov sindikalist Mijat Stanić. "Bivša Vlada bi trebala završiti u zatvoru zbog ovoga što se sad događa HAC-u. Oni ne da su zadužili našu djecu, nego i nerođenu djecu koja će do kraja svog života otplaćivati njihove dugove. Ni ova Vlada nije ništa bolja. Jedni su lopovi, a drugi su nesposobni. Kukuriku koalicija nije napravila ništa da omogući građanima da iz svoje ušteđevine investiraju u HAC, a uporno se zadužuju kod banaka pa će tako vjerojatno biti i ovaj put", kaže Stanić.

Naravno, situaciji u kojoj se HAC našao nije pomoglo ni to što je Vlada uzela tvrtki dio prihoda u obliku od 40 lipa za svaku litru goriva. Nevjerojatno je da je Vlada toliko dugo izbjegavala probleme HAC-a pa je Stanić uvjeren da se to radilo namjerno kako bi se pogodovalo bankama jer su one jedine koje od ovako lošeg stanja tvrtke mogu zaraditi. Kroz 30 dana će se točno vidjeti kome ova Vlada pogoduje!
 
 
Izvor: Dnevno.hr
Autor: Leo Buljan
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Objavljeno: 29. 4. 2014.