Mijat Stanić: 'Linić štiti Kalmetu, zašto bi se inače išlo u privatizaciju HAC-a?!'
(Dnevno.hr)
Ako su Stanićeve tvrdnje istinite, to bi bilo i objašnjenje zašto je HAC u tako lošem stanju. Je li Kalmeta namjerno razrušio HAC, samo da bi Linić dogovorio privatizaciju u kojoj najbolje prolaze banke i budući koncesionari? To ćemo doznati samo ako USKOK-ova istraga ikad dovede do Kalmete.
Trakavica oko korupcije u HAC-u se još uvijek proteže, a prizatizacija HAC-a u tome sigurno neće pomoći. Dugovi koje je HAC nakupio tokom godina Sanaderove Vlade su se popeli na rekordnih 30 milijardi kuna i ne postoji scenarij u kojem će novi koncesionar dati toliki novac.
S time se slaže i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata i član Savjeta za monetizaciju hrvatskih autocesta Miljat Stanić koji već godina porizva vlasti i Upravu HAC-a za sistematsku uništavanje našeg nacionalnog bogatstva. Stanić smatra da su strani koncesionari zapravo nešto najgore što se može dogoditi našim autocestama, jer će privatni koncesionar povisiti cijene i tako kočiti gospodarski razvoj i turizam. Kao jedna od primjera ove tvrdnje, navodi se tunel Učka koji nije pod državnom upravom. Taj tunel je 15 posto skuplji od tunela kojima gospodari RH, kao što su Sveti Rok ili Mala kapela.
Ono od čega strahuje Stanić, a od čega bi trebali strahovati i svi ostali Hrvati, je to što bi predaja kontrole nad našim prometnicama mogla značiti pokupljenje od 2 do 3 puta u odnosu na prije. Naravno, država na to ne bi mogla imati više nikakav utjecaj. To je dodatni trošak svim građanima, ali i turistima koji možda zbog visokih cijena odluče da ne žele platiti malo bogatstvo da se voze autocestom. Postoje i mnoge alternative običnoj privatizaciji, ali trenutna vlast je jednostavno zapela za privatizaciju. Stanić smatra kako bi privatizacijom mogli prikupiti 20 milijardi, ali da bi 10 milijardi kuna i dalje išlo iz džepa građana. Onda bi svakako bilo nepravedno da osim tog troška građani moraju plaćati i veću cijenu za vožnju nekom autocestom.
Stanić nudi riješenje u kojemu bi profitirali svi. Kako sindikalist tvrdi, banke drže 200 milijardi kuna ušteđevine svih hrvatskih građana i puno više smisla ima da u Hrvatske autoceste investiraju hrvatski građani. Kad bi građani investirali svoju ušteđevinu u državne obveznice, HAC bi imao sredstva da pokrije dug, a građani bi profitirali ako je kamata dovoljno primamljiva. "Nema boljeg jamca od države. Građani bi ovako puno bolje prošli, a HAC bi ostao hrvatska tvrtka koja bi se prilagođavala potrebama svojih građana. Dobar primjer je autocesta Ivanja Reka- Zagreb, najprometnija autocesta u Hrvatskoj. HAC se odrekao cestarine na toj cesti i to iz jednostavnog razloga jer se u blizini gradi IKEA pa smo se prilagodili da ta radna mjesta odu nama, a ne u neku susjednu zemlju. Ako privatiziramo HAC, tako nešto više nikad neće biti moguće", rekao je Stanić.
Ipak, Stanić naslućuje zašto trenutna vlast koliko želi da dođe do privatizacije. Od takvog dogovora najviše bi profitirale banke. Svaki koncesionar bi morao dići kredit,a to znači da bi se ona naplatila od ogromne kamate. Dio prihoda od cestarine bi morali dati novom koncesionaru, a građani bi dobili samo povišenje cijena. Tu se vraćamo na bivšu Upravu HAC-a i bivšeg ministra Božidara Kalmetu "Kako je moguće da su ljudi oko Klamete, od tajnica i vozača pa sve do uprave HAC-a uhićeni pod sumnjm da su opljačkali državu, a Kalmeta nije. On je onda ili bedast ili uključen, a ja mislim da je uključen. Mislim da njega čuva politička veza sa Slavkom Linićem. Kad je jedan na visokom položaju čuva drugoga", rekao je Stanić.